En rejäl släng av prestationsångest

SorgmantelDen ena sjukgymnasten slutade i våras, och den andra i onsdags. Och chefen gick på semester i måndags. Den här veckan har jag varit ensam arbetsterapeut i min kommun. I vanliga fall brukar vi vara tre. Det har varit ganska svettigt.

”Det klarar du!” säger alla klämkäckt. Naturligtvis, jag är ju en högpresterare. Men det kostar på…

Häromdagen diagnosticerade jag mig själv med en åkomma som jag trodde att jag var ensam om. Det var naturligtvis korkat, varför skulle jag vara unik? Åkomman är vanligare än jag hade en aning om: en person av sju lider av samma sak. Oftast handlar det om en kvinna med hög ambitions­nivå.

Det var i radioprogrammet Tankar för dagen som författaren Katarina Mazetti berättade om ”the Impostor syndrome(fritt översatt från Wikipedia):

Impostor syndrome (bluffsyndrom) är ett psykologiskt fenomen som innebär att personen inte kan internalisera sina prestationer. (Internalisera betyder att ta till sig, införliva  som en del av sin personlighet). Personen upplever sig som en bluff och bedragare, och är övertygad om att den inte förtjänar sina framgångar. Dessa beror bara på att omvärlden lurats att tro att personen är mer kompetent och intelligent än den verkligen är.

Ja, det är ju jag i ett nötskal. Varje morgon när jag sitter på bussen till jobbet så tänker jag: ”Nej, det här går verkligen inte… jag kan inte det här”. Egentligen vill jag bara vända och åka hem igen. Men varje dag måste jag ge mig in i ärenden som jag inte har en aning om hur jag ska lösa. Och hela tiden känns det som, att en vacker dag kommer alla att förstå att jag inte kan någonting om det jag håller på med.

Naturligtvis blev jag tvungen att testa mig med Clance Impostor Phenomenon Scale (CIPS). Diagnosen Impostor Syndrome var solklar: jag fick 68 poäng vilket betyder att jag ofta upplever mig som en bluff (61–80 poäng)”Noterbart är Impostor syndrome är särskilt vanligt bland högpresterande kvinnor. Märkligt nog flyter det på ändå. På jobbet. Men fler veckor som ensam arbetsterapeut vill jag helst slippa. Det är alldeles för stressigt.

Dr Pauline Rose Clance. (2013). Impostor phenomenon. http://paulineroseclance.com/impostor_phenomenon.html

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbetsterapi, Om Olsson och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En rejäl släng av prestationsångest

  1. Vad mer är man än en bluff….

    Liked by 1 person

  2. villacalifornia skriver:

    tack för det inlägget, nu vet jag att jag är kvinna… 😉

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.