Sitta still är att leka med döden…

UbbleForskare vid Uppsala universitet har konstruerat ett datorprogram (Ubble) som sägs beräkna risken att dö inom fem år*. Av 650 faktorer var det två frågor som visade sig vara bland de starkaste faktorerna för att förutspå risken att dö inom fem år:

  •  ”hur uppskattar du din egen hälsa?”
  • ”hur snabbt går du?”
* UbbLE är baserat på personer 40–70 år, i Storbritannien.

Att självrapporterande uppgifter är bättre på att förutsäga risken att dö, jämfört med objektiva mått som blodtryck eller fettprocent, är intressant tycker jag.

Men att jag går långsamt betyder inte nödvändigtvis att jag närmar sig döden med stormsteg. Forskarna menar att det är de bakomliggande orsakerna till en nedsatt gånghastighet som ökar risken.

Ordet risk kan vara problematiskt, eftersom det ofta tolkas olika i ett vetenskapligt sammanhang jämfört med i vardagslivet. Risk är ett sannolikhetsbegrepp: en kombination av sannolikhet för att något ska inträffa och allvarlighetsgraden hos detta. (Medierna feltolkar begreppet risk).

En stillasittande livsstil är en riskfaktor för sjukdom och förtida död. Ju längre tid man spenderar i tv-soffan desto större är risken att drabbas av insulinresistens, fetma, blodfettrubbningar, diabetes och metabolt syndrom (Folkhälsomyndigheten). Och det finns fortfarande en ökad risk även om man rör på sig enligt rekommendationen. Det är det långvariga stillasittandet i sig som är ohälsosamt.

Jag går i rask takt och upplever inga större krämpor. Jag har ett rörligt arbete, har rationaliserat bort arbetsstolen på mitt kontor och står hela dagen.  Å andra sidan sitter jag rätt mycket framför datorn i min skönfåtölj, när jag är ledig.

Naturligtvis blev jag tvungen att gå in på  hemsidan och testa lightversionen av Ubble. Sanolikheten att jag ska dö inom fem år är 0,8 procent.

Referenser

Andrea Ganna & Erik Ingelsson. (2015). 5 year mortality predictors in 498 103 UK Biobank participants: a prospective population-based study. The Lancet.
Dags att resa sig från kontorsstolen. (2015). P1, Vetenskap & miljö. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6179082
DN. (2014). Stå upp för hälsan. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sta-upp-for-halsan/
Folkhälsomyndigheten. (u å). Rekommendationer, aktivitetsnivå och attityder. http://www.folkhalsomyndigheten.se/far/rekommendationer/
Folkhälsomyndigheten. (u å). Stillasittande – en oberoende riskfaktor. http://www.folkhalsomyndigheten.se/far/teori-och-vetenskap/stillasittande-en-oberoende-riskfaktor/
UbbLE. (2015). http://www.ubble.co.uk/

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Motion, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sitta still är att leka med döden…

  1. Ping: Därför är det illa att sitta stilla | Olssons universum

  2. Tomtan skriver:

    Ingen läsning för mig nu när jag sitter med foten i högläge😀

    Liked by 1 person

  3. villacalifornia skriver:

    Kollade sajten för en tid sedan och konstaterade att jag inte är ofarlig för min egen död 😕

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.