Grusgrop visar sig vara en unik sevärdhet

strandpromenadSom praktiserande miljövänlig minimalist känns det inspirerande att upptäcka att platsen där jag bor är unik. Här finns märkliga sevärdheter, som jag kan besöka till fots, utan att bidra med ett enda gram koldioxid till växthuseffekten. 

I väntan på en vän tog jag häromdagen en morgonpromenad till just ett sådant ställe. Jag blev glatt överraskad: förutom motion fick jag nya kunskaper och en fin naturupplevelse

Bäveån vid Äsperödsbron

Strandpromenad: Äsperödsbron över Bäveån, sedan vidare på stigen längs ån, genom regementsområdet.

Strandpromenaden (karta) är ett 9 kilometer långt gångstråk i Uddevalla. Den går utmed Byfjorden och Bäveån, och ändar långt uppe på land: vid skal­bankarna på Kuröd. Det är rätt märkligt med en sevärdhet som ligger vid en starkt trafikerad vägkorsning, mitt i ett industriområde.

Nedfart
Här har jag åkt förbi tusentals gånger utan att veta hur märkvärdigt det var. På den tiden jobbade jag i en fabrik lite längre upp i backen. Vi åkte ofta till skalgrusgropen på lunch­rasten, efter att ha bunkrat något ätbart på Shellmacken tvärs över vägen (till höger i bilden ovan).

jättegrytorDå var det inte iordninggjort här, utan bara en skräpig grop som ingen brydde sig om. Jag hade inte en aning om att detta var en ”världsunik” plats.

Men det visar sig att skalhögarna bildades för mer än 10 000 år sedan, då området var täckt av hav. Här möttes sötvatten från smältande inlandsis och salt havs­vatten i ett brett sund.  Jätte­grytor vid vägen minner  om det smältande vattnet. Idag ligger bankarna 55–75 meter över havet, eftersom landet har höjt sig.

För­hållan­den i sundet var utmärkta för ett rikt växt- och djurliv i havet. Gruset består av skal­­rester av mer än 100 arter av ryggrads­lösa djur, som musslor, snäckor och havs­tulpaner som levt och dött här. Men det har också hittats skelett­­delar av olika valar, sälar, fiskar –  och till och med isbjörn.

isbjörnFrån början var skalbankarna gigantiska, med över en miljon kubikmeter skalgrus. De största i världen. Fast nu återstår bara en tiondel (i tre bankar, Bräcke, Kuröd och Samneröd). Resten har exploaterats – blivit kalk, höns­foder, fyllnads­­material till vägar, järnväg och en militär skjut­bana. Olika generationer har olika prioriteringar…

Bild från 1935-1940-talet. Vykort från 1932.

Men nu är det ett naturreservat, med museum, som är öppet sommartid. Jag hade besökt museet tidigare, så jag tog istället en sväng upp längs stigarna i grusgropen för att titta på växter och djur. Vilken oas mitt i vardagslunken som brusar runt omkring! Ett pensionerat par från Trollhättan som jag träffade berättade att de ofta gör en utflykt hit för att njuta, fika och fotografera.

Jag hade inte tid att gå hela slingan på två kilometer. Och förresten är jag lite ängslig för korna som går i beteshagen. Men jag tog mig uppför backen och fick se stora snäckor som kramades, höra hackspetten trumma, och en and som kväkte surt när jag kom och störde. På nervägen plockade jag massor av solmogna smultron, omgiven av fjärilar och fågelsång. Hit ska jag gå fler gånger!

Vy över skalbankarna från vägen.

Vy över skalbankarna från vägen.

⇓ Klicka på en bild för gallerivisning ⇓
Hitta hit  Skalbankarna ligger vid Kuröds industriområde i östra Uddevalla, i nära anslutning till väg 44 mot Trollhättan och väg 172 mot Färgelanda. Museets öppettider

 

Läs mer

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Grusgrop visar sig vara en unik sevärdhet

  1. Ping: Villerkulla-villan öppnar sina dörrar | Olssons universum

  2. Ping: Photo challenge: Step into the Ice Age | Olssons universum

  3. villacalifornia skriver:

    Detta är ett av dina underbart fantastiska inlägg.
    Stort tack att du delar det…

    Gilla

  4. anitabouazza skriver:

    Underbara kort och mycket intressant. Fortsätt njut av sommaren.

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.