Plastkasse eller tyg? Knepigare än du tror

MiljökassePlast är inte miljövännens första val. När plastpåsarna hamnar i naturen eller i havet bidrar de till miljöförstöring. (Olssons  universum | Plast du kastar försvinner inte)

Därför tar jag aldrig plastpåse i affären när jag handlar. Jag har alltid med mig en egen blommig tygkasse som jag har sytt själv, av billigt tyg från second hand. Har känt mig så duktig så.

Men är kassen av bomullstyg så mycket bättre, ur ett miljöperspektiv? Sommarens online-kurs Sustainability in every day life har gett nya insikter som får miljöglorian att skava lite. (Olssons universum | Gå en gratis kurs via nätet)

Livscykelanalys visar produktens påverkan på miljön

Genom att använda  en metod som kallas livscykelanalys (LCA) kan du få ett hum om hur mycket en produkt påverkar miljön. LCA tittar på produktens hela livslängd, från vaggan till graven: ta fram råvaror, tillverkning, transporter, energiåtgång, utsläpp, hur produkten används och vart den tar vägen när den är slut.

Bilden lånad från Fjärås Lantmannas hemsida

LCA

Bomull är  en naturlig produkt, och biologiskt nedbrytbar. Hamnar bomullskassen i naturen så ruttnar den bara, till skillnad från plast. Det är ju bra. Problemen med bomullen döljer sig i början av livscykeln.

Bomullsplantor växer i tropiska och subtropiska klimat. De kräver enorma mängder vatten för konstbevattning i områden som redan är torra. Bevattningen riskerar att öka utbredningen av ökenmark.

Dessutom är produktion av bomull den gröda använder mest jordbrukskemikalier av alla.

Aralsjön, 2009. Den ritade linjen visar ursprunglig storlek på sjön. By Jesse Allen (NASA Earth Observatory) [Public domain], via Wikimedia Commons

Skräckexempel är Uzbekistan, en av de största exportörerna av bomull i världen. Konstbevattningen har resulterat i att stora delar av Aralsjön nästan helt har torkat ut, och marken är full av salt och miljögifter. Aralsjön var tidigare världens fjärde största sjö.

För att kunna plocka bomull med maskin måste buskarna avlövas. Det sker genom att spruta med kemikalier som är skadliga för miljön, och ofta förorenade med 2, 3, 7, 8 tetrachloro­dibenzodioxine, känt för att orsaka cancer och fosterskador.

I Uzbekistan är det fortfarande vanligt att bomullen handplockas. Arbetarna kommer då direkt i kontakt med de skadliga ämnena. Arbetsförhållanden för bomullsplockarna har fått kritik, och man använder sig ofta av barn- och tvångsarbetare.

När bomullen sedan ska beredas till tyg används ännu mer vatten: 80–180 liter vatten för varje kilo bomullstyg. Dessutom blekmedel, färgmedel och kemikalier som gör tyget slätt och krympfritt.

Plastpåse inte så kass ändå

Sammantaget visar en livscykelanalys att jag måste använda bomullskassen mer än 100 gånger, innan det är bättre än att använda plastpåsen bara en enda gång.

Mycket av problemet med plast handlar om att den slängs på fel ställe. Plastpåsar hamnar i naturen eller i havet och bidrar på sätt till miljöförstöring. Men om jag använder plast­påsen flera gånger, och sedan lämnar den till åter­vinning när den är för­brukad, så blir de en större vinst för miljön, än att använda en tyg­kasse av bomull.

Så nu blir jag tvungen att använda min tygkasse resten av livet…

 

Källor
Chalmers University. (2015). Sustainability in Everyday Life. edX:
♦ Roland Clift, emeritus professor, University of Surrey, UK om Globalization
♦ Jutta Hildenbrand, assistant professor, Chalmers University, Göteborg, om Clothes
♦ Anne-Marie Tillman, professor, Chalmers University, Göteborg, om Life Cycle Assessment

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Plastkasse eller tyg? Knepigare än du tror

  1. elsa skriver:

    Hur man än vänder sig så har man ändan bak, känns det som! För min del har jag mycket att återanvända i garderoben, bara jag går ner ett antal kilo, innan allt blir för omodernt. Lyckas jag inte med det så får jag väl sy tygkassar av kläderna. Tänker också måste vi tillverka mera bomull, det verkar som världen i flödar över av tyger och textil. Det ska ju shoppas nytt hela tiden. Det måste finnas stora lager med kuddar, gardiner, kläder och dylikt som skulle kunna användas till nya grejer. Det skulle finnas stora återbrukningscentraler där folk kunde lämna in all textil för återbruk till tillverkare inom t ex klädindustrin. Kanske skulle vi inte behöva odla exempelvis bomull något mera, inom det närmaste tusen åren.

    Liked by 1 person

  2. Intressant inlägg, i vanlig ordning!
    Men när man som vi, syr av begagnade tyger, så kanske det räcker att använda dem femtio (eller sjuttio) gånger…?! Å andra sidan så använder man ju oftast plastpåsarna flera gånger så…
    Ja, vi får helt enkelt använda våra kassar livet ut!🙂

    Liked by 1 person

  3. FrökenSpara skriver:

    Det där var intressant att läsa.🙂
    Det är mycket som man inte tänker på!

    Jag har själv flera tygkassar så det gäller att använda dem rejält. Detta inlägg kanske får mig att komma ihåg att ta med dem också. Jag har många tygpåsar men köper ändå plastpåsar eftersom jag aldrig kommer ihåg tygpåsarna hmmm…

    Liked by 1 person

  4. villacalifornia skriver:

    Här märks det tydligt att allt inte är svart eller vitt.
    Själv använder jag papperskassar, så långt det går när jag handlar, och gärna återbruk.
    Många av mina ”kunder” hänger upp en plastkasse på en stolpe och ställer i snödrivan, när vi har svårt att nå postlådan på vintern. Andra lägger plastkasse i brevlåda när de väntar skrymmande post som inte får bli våt. Så det finns bra och sämre bra användning för alla produkter.
    Har man resttyger så kan man ju som du omvandla dem till tygkassar.

    Så jag rekommenderar ju återbruk så långt det går🙂

    Tack för ett intressant inlägg!

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Du har helt rätt: världen är inte svart eller vit. Det finns alltid alternativa perspektiv. Det är intressant att lära sig se från andra håll.

      Återbruk är ett fint! Det hyllar vi. För plast har ju sina fördelar, precis som du nämner.

      Ha en bra dag!😀

      Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.