Följ med på min promenad!

Hästepallarna, Uddevalla.

Hästepallarna, Uddevalla.

Jag har vandrat på många ställen under mina år som kringflackande vikarie. Men av alla promenader är det den här jag gillar allra bäst. Här har jag gått i ur och skur. I svart november­kväll med en blöt vind piskande mot ansiktet, i den ljuvaste vårgrönska med fågelsång och i krispiga minus­grader på halt under­lag.

Förr i tiden bodde jag närmare vattnet. När jag inte var på humör för storverk, eller om vädret var motsträvigt, så gick jag i alla fall tre kilometer runt berget. Därför döpte jag denna del till Pliktrundan. Minsta möjliga promenad för att ens bry sig om att klä på sig och gå ut.

Numera bor jag mera inåt byn. Det är 2,5 kilometer bara att ta sig till min ursprungliga runda. Så en bra dag blir det hela elva kilometer. Det finns mycket att titta på längs vägen. Bortsett från skräp, alltså.😉

Det startar med en rejäl uppförsbacke, och fortsäter sedan omväxlande upp och ned. Uddevalla är kuperat!

Klicka på en bild, för att komma till gallerivisning med bildtexter.

Emaus lantgård är naturreservat och ett populärt utflyktsmål för familjer med barn. Där kan man klappa djuren (minigrisar, getter, katter, kaniner, ankor, tuppar, hönor), rida på ponnyer eller bara promenera på någon av alla promenadstigar. (Emaus historia)

Efter Emaus slingrar sig vägen längs grönskande naturreservat och spirande villakvarter, ner mot landsvägen. På andra sidan leder en mäktig allé förbi fotbollsplaner och Landbadet med pooler.

Vägen över berget till Lindesnäs, med badplats och båthamn, sätter fart på pulsen. Mycket branta backar uppför på en smal, asfalterad väg. Och sedan brant ned igen! Vägen planar ut på återvägen längs vattnet.

Gustafsberg är Sveriges äldsta badort med anor från 1700-talet. Det var hit som dåtidens kungligheter och kändisar kom för att dricka brunn, njuta salta bad och roa sig. Sörkullen med sina badhytter är en liten, gemytlig badplats inom området. (Karta över badortsområdet)

Mot Bohusgården 2015-05-10

Från Gustafsberg går promenaden på grusväg till Bodele badplats. Min ursprungliga pliktrunda gick sedan uppför en brant trappa mot den rejält kurviga landsvägen på bergets kant, Hästepallarnaoch sedan uppför ännu fler trappor, till Bohusgården (bilden ovan). I bostadsområdet bortanför hade jag min lägenhet.

Nuförtiden går jag gärna längs vattnet, på bryggan som har blivit ett välbesökt promenadstråk och fått Vackra vägars pris. Den leder till Skeppsviken.

Badvattnet blev bättre med åren och Skeppsviken fick en renässans.

Badvattnet blev bättre med åren och Skeppsviken fick en renässans.

Skeppsviken var min tidiga barndoms badplats. Men under många år i ungdomen var vattenkvaliteten så dålig att det var förbjudet att bada här. Istället låg rader av oljetankrar ankrade på fjorden. Som mest ett 20-tal. Uddevallavarvet på andra sidan Byfjorden byggde båtar som ingen ville köpa. Till slut gick varvet i graven. (Olssons universum – Här låg Uddevalla­varvet)

Byfjorden in mot centrum.

Byfjorden in mot centrum

Strandpromenaden går sedan på kajen längs hamninloppet till centrum och sedan hela vägen längs Bäveån. Så det är bara att pinna genom stan, hem till Tureborg igen.

Strandpromenaden fortsätter sedan förbi mitt hus och upp till Snäckskalsbankarna vid Kuröd (Olssons universum – Grusgrop visar sig vara en unik sevärdhet).

Skalbankarna från vägen

Skalbankarna med museum, sett från vägen.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Följ med på min promenad!

  1. Ping: Photo challenge: My favourite walk | Olssons universum

  2. Alltså, vad fint det är i Uddevalla!!
    Kan säga att det är inte så jag tänker på Uddevalla…
    Men nästa gång jag är förbi där så får jag nog helt enkelt stanna till och se allt det vackra!!
    Kanske hör av mig då😉

    Liked by 1 person

  3. villacalifornia skriver:

    Vad härligt det kan vara.
    Promenerade strandpromenaden för 14 dagar sedan i regn och blåst, och det var ingen höjdare.
    blir nog en tur till Uddevalla och försöka gå delar av det du beskriver ovan.
    Tack för ett vackert inlägg i bloggen.

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.