Nu är fastan över


3-dagars-fastaFick för mig att jag skulle fasta som inledning på semestern. Gott om tid att ta det lugnt. Och kanske en väg att komma på banan igen. Jag har känt mig trött och håglös hela våren, och inte kommit igång med motionen, som jag hade tänkt mig. Utan daglig promenad till bussen och mitt rörliga arbete hade det varit en ren katastrof.

Sista veckan på jobbet provade jag periodisk fasta 16:8. Fast mitt schema gör att det fick bli 15:9, med 15 timmar fasta och ett ätfönster på nio timmar. Det vill säga frukost vid nio, lunch tolv och sista målet före klockan 18, när jag kommit hem efter jobbet. Dessutom valde jag att hålla nivån av kolhydrater låg, och satsade på ägg, fett och grönsaker. Det fungerade förvånansvärt bra. Magen mådde prima och ”suget” efter mat lugnade ner sig.

Därför gjorde jag slag i saken och beställde ett litet fastepaket på nätet (Nyform tredagars fasta) och ett utrensande örtelixir Ledins Curitur. Dessutom hade jag redan en hel del saker hemma som jag kunde använda: vitlök, ingefära, lök, tomater och paprika att koka buljong på, blåbär och torkade nyponskal att göra smoothie och te på.

Lite oortodoxt har jag tagit en tesked kokosfett varje dag. I starten även en matsked olivolja. Fem dagars fasta var det tänkt.

Eftersom jag hade dragit ned på kolhydraterna redan veckan innan så slapp jag huvud­värken som kan dyka upp den tredje dagen. Jag har sovit mycket och tagit det lugnt. Men efter de motionspass jag gjort har jag känt mig vederkvickt till kropp och själ, inte klen och uttröttad. Bara sista dagen började jag känna mig urlakad i musklerna. Därför avbröt jag efter nionde dagen. Vågen visade några kilo minus, men jag gissar att det är mest maginnehåll och vatten. Däremot är känslan i kroppen nu är så skön.

Att ha gott om tid för motion har varit välgörande. Det är bara att fortsätta på den vägen. Nu är tanken att hålla mig till detox-mat, och vara sparsam med kött och mjölmat.

Olssons fastekur – dagbok

Söndag

  • LinfrödrinkKväll: ett glas linfrö som stått i blöt över dagen, spetsat med lite äpplecidervinäger för smakens skull. Ett lättare spinningpass på 60 minuter.

Dag 1, måndag

  • PukkaFrukost: ett glas linfrö som stått i blöt över dagen, spetsat med en matsked olivilja och en halv pressad citron. Örtte med fänkål, kardemumma, lakritsrot och anis (Pukka detox).
  • Förmiddag: en deciliter morotsjuice blandat med lika mycket vatten.
  • Lunch: fika på stan med en bekant. Så det fick två koppar Rooibos Fantasi (rött te smaksatt med morötter, solrosblomma, sharonfrukt, vanilj), som var det bästa jag kunde hitta på det aktuella fiket.
  • Eftermiddag: en deciliter morotsjuice med en deciliter vatten. En kopp
    pepparmyntste. Magen skriker som besatt efter mat…
  • Kväll: två stora tekoppar med buljong kokt på tärning, tomater, lök, ingefära, vitlök och svartpeppar (silade av grönsakerna). En tesked kokosfett.

Dag 2, tisdag

Motion: lättare spinningpass 54 minuter.

  • Stomach smootherVid uppstigandet: hett vatten mixat med en tesked kokosfett, två vitlöksklyftor, riven ingefära och en halv pressad citron.
  • Frukost: ”smoothie” på en halv deciliter frysta blåbär och en rejäl klick riven ingefära och hett vatten. Silade bort kärnor och skalrester. Likadant med en matsked nyponskal och hett vatten.
  • clipper detoxLunch: en deciliter morotsjuice med lika mycket vatten.
  • Eftermiddag: en kopp hett vatten med en matsked nyponskalsmjöl som modern fiskade upp ur skafferiets gömmor.
  • Middag: juice av mjölksyrade grönsaker, blandat med lite varm buljong. Te på rooibos, anis, fänkål, lakritsrot, kamomill, svartavinbärsblad, pepparmynta och krusmynta (Stomach smoother).
  • Kväll: te Clipper organic detox (hibiskus, lakritsrot, nässla, och aloe vera).

Lapar solDag 3, onsdag

Motion: promenad på 13 000 steg, när solen äntligen tittade fram.

  • Juice, te och buljong ungefär som tidigare dagar.

Dag 4, torsdag

Motion: 6 900 shoppingsteg på köpcentrum och ett spinningpass på drygt en timme – fantastiskt!

  • Idag känns det riktigt bra. Provade en Brämhults juice av äpple, fänkål, citron och vetegräs till lunch när jag var på språng mellan galleriorna.  Annars juice, te och buljong ungefär som tidigare dagar.

Dag 5, fredag

118131Motion: Bara 5 000 steg, istället har jag lapat sol på balkongen. Men jag behöver det också!

Aningen ont i magen idag. Inte smärtsamt, mer som en liten sveda på en viss fläck i magsäcken. Därför lät jag en kvarglömd avokado gå med i blåbärsmixen, och jag tog en extra stor tesked med kokosfett. Jag tänker att den söta äpplemusten inte är så bra för mig. Inget tillsatt socker, men upplever den ändå som alldeles för söt. Kanske magen tycker det också?

Egentligen skulle jag avslutat idag, enligt planen. Men det går så bra så jag fortsätter ett par dagar. Har shoppat upp mig på Kung Markattas rödbetsjuice och Biottas med surkål!

Dag 6, lördag

På nationaldagen skålade jag i surkålsjuice blandat med vatten. Balsam för magen, kan rekommenderas. Smakar som pizzasallad utan oregano. Efter motionen – knappt 11 000 steg och spinning i 66 minuter  – lyxade jag till det och mixade en saftig grapefrukt och lite jordgubbar. Spädde med lite vatten och silade. Men efter fruktjuice suger det alltid lite mer i magen. Grönsaksjuicen är bättre.

Dag 7, söndag

Motion: 0 steg. Kände mig slak efter gårdagens storverk. Dessutom blåste det halv storm ute och regntunga moln täckte solen. Slappade, helt enkelt!

  • Juice, te och buljong ungefär som tidigare dagar. Plus en silad smoothie på saftig grapefrukt och jordgubbar. Den är så god.

Dag 8, måndag

Vaknade vid fem och kände mig pigg! Så jag bestämde mig för att fortsätta fasta. Det blev en megalång promenad på drygt 15 000 steg i flödande solsken. Sedan bastu på badhuset.

Dag 9, tisdag

All sol och motion igår gjorde mig ännu piggare. Kunde inte somna och vaknade tidigt. Men idag har jag haft ont i magen. Tror att det berodde på att jag bara drack sur tranbärsjuice hela förmiddagen, när jag var smakråd på shoppingrunda. Men nu kan det vara nog. Imorgon blir det att  äta igen – snälla grönsaker och goda bär.

Motion: cirka 6 000 steg.

Dag 10, onsdag

Bröt fastan med nyponsoppa gjord på nyponskal och fryst mango och kokosfett. Tarmverksamheten kom igång genast…

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Motion, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Nu är fastan över

  1. FrökenSpara skriver:

    Men hej hej! 🙂
    Jag gick in på bloggen av bara farten, vet ju att du har bloggsemester så jag brukar inte kika in varje dag nu men vilken tur att jag gjorde det för jag ser ju att du har skrivit lite. 🙂

    Jag fastar också ibland. Det känns så bra i kroppen och själen efteråt, att man har renat systemet lite. 🙂

    Liked by 1 person

  2. Härligt att vara utrensad och pigg nu!
    Jag har fastat med jämna mellanrum förr om åren, men det var ett tag sedan nu.
    Känner att det vore välbehövligt! Kanske på semestern… kanske inte… Återstår att se!
    Ha en fortsatt fin semester!

    Liked by 1 person

  3. elsa skriver:

    Minns min storasysters fastande i slutet på sjuttiotalet, hon tyckte det var såå fantastiskt! Jag en rökande och festande 19-åring, blev påverkad – och gav mig iväg till hälsokosten. Men bara den tillsynes blodfattiga och gråa kvinna som stod där, var avskräckande. För att inte tala om lukten – det var en alldeles speciell doft i hälsokostaffärer på den tiden, inte som idag, då allt ska vara fräscht och i stort sett luktfritt. Tankarna går också till Tallmogården, en tid länge sedan förbi!

    Liked by 1 person

  4. anitabouazza skriver:

    Beundrar din karaktär.

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.