Söndagsknåp i mitt lilla kök


Det är inget stort kök jag har, med öar och faciliteter. Men det kan bli mycket gjort där ändå, trots att det bara finns rum för rumpan och ett par kastruller.

Gardinfynd och miljökasse

En snabbis på loppisen igår gav god utdelning för 60 kronor. Ett fiskfat (Pukeberg) av den sort som jag börjat samla på. Nu har jag fyra (varav inget har kostat mer än 10 kronor). Dess­utom fick jag tag i en obegagnad gardinkappa, och tyg till två miljökassar.

Så jag dök in i klädkammaren och släpade fram min maskin. Hela för­middagen har det idkats syslöjd. Inget finlir, men det duger till att bära livsmedel från Willys i. Jag köper aldrig plastkasse, annat än i nödfall.

Sedan blev det förkläde på och massiv matlagning i flera timmar. Hittade ett recept på rödbetssoppa i nya tidningen Matkärlek, som jag ville testa. Naturligtvis byggde jag om receptet lite, men det blev gott ändå: ett kilo röd­betor, lite riven palsternacka, buljong, ingefära och vitlök. Sex rediga portioner.

Syren i vas - KopiaKöttfärssås på ekofärs. Även den med palsternacka och vitlök, plus ett par rejäla matskedar tomatpuré. Kryddad med spis­kummin, sichuanpeppar, soja och äpple­cidervinäger. Fem portioner blev det.

Till middag fräste jag squashtärningar och lite vitlök. När de mjuknat något: på med en omelett­smet på tre ägg och en skvätt visp­grädde, som fick stå under lock och stelna på svag värme. Balkong­odlad gräslök på toppen.

Det smakade mums efter allt köksståhej. Att städa efter rödbetskok tar en stund. Och det blev massor med skal­rester att förpassa till komposten!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Prat om mat, Pyssel, Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Söndagsknåp i mitt lilla kök

  1. FrökenSpara skriver:

    Jag ville också säga att jag kommer att sakna dina inlägg 🙂
    Ha en underbar semester och vila upp dig och ha det skönt!

    Liked by 1 person

  2. Hmmm… jag hittar inte att kommentera i ditt senaste inlägg…?!
    I alla fall så vill jag önska dig en riktigt fin semester!
    Själv ska jag också snart ha semester. Tre veckor ska jag vara ledig. En vecka med dottern och två utan.
    Och nu försöker jag fixa så mycket som möjligt före semestern, så jag kan ligga i hängmattan under häggens skuggande grenar och se gräset växa och svalorna flyga högt i skyn!
    Typ så.

    Liked by 1 person

  3. Så gott det låter!
    Skönt att göra så mycket nytta!

    Liked by 1 person

  4. villacalifornia skriver:

    Låter som du blandat måsten med glädje och fått en toppendag. Det gillar jag!

    Liked by 1 person

  5. Caroline skriver:

    Låter som du haft en väldigt produktiv dag 🙂 Så roligt att du syr egna tygkassar, det kanske jag skulle prova. Använder du något mönster eller improviserar du?

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.