Vad jag fann vid strand och å

Dagens promenad gick i regn. Jag hade varit förutseende nog att ta med mig en tunn regnkappa i ryggsäcken. Tyvärr valde jag fel skor. Ganska orutinerat att ta joggingskorna när jag visste att jag skulle gå i blötan på en lerig stig.

Plockade en påse skräp i toppen på Ture­borgs­backen innan jag styrde stegen mot Bodelebäcken. Jag hade ju lämnat en hög med bråte kvar på bron förra gången jag var där (En måndag som fick mig att så må bra!). Då var det bara vitsippor som hade kommit upp längs ån. Nu var det tjockt av grönska, gröna löv och maffiga ormbunkar, och det doftade svagt av hägg.

Stigen 2015-05-20

Kungsfågel 2Skräpet låg kvar, bara att packa ned i en medhavd plastpåse och släpa iväg till närmaste papperskorg. På vägen fick jag se en ovanligt liten och energisk fågel som letade mat i diket. Jag smög mig på den för att se hur den såg ut på nära håll. Efter att ha konsulterat Wikipedia inser jag att det var en kungsfågel jag såg.

Trampbil 2015-05-20På hemvägen blev det en del udda fynd: en trampbil, en gummimatta till en Volvo, fyra blomjordssäckar med sten i ett dike. Förutom det vanliga: aluminiumburkar, plastpåsar –med och utan hundbajs, snusdosor, cigarettpaket och godispapper.

OlssonOlsson är supporter till Håll Sverige Rent.

Alla inlägg om skräp

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Vad jag fann vid strand och å

  1. Tomtan skriver:

    Härliga bilder!

    Liked by 1 person

  2. Lena i Wales skriver:

    Vackra naturbilder! Tänk att du fick se den lilla kungsfågeln!
    Ha en fin söndag!

    Liked by 1 person

  3. Skogen är så vacker nu när allt är så där ljusgrönt.

    Liked by 1 person

  4. villacalifornia skriver:

    Kungsfågel! Grattis!
    Du skulle börja med geocaching och CITO… Bra för dig och miljön🙂

    Gilla

  5. anitabouazza skriver:

    Väldigt fina bilder, vackert ,skogen och bäcken.

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.