Första hinken matrester redan jord

Från botten av hinken.

Matrester från botten av hinken.

Det är magiskt! Den 2 maj blandade jag första hinkens matrester med förra årets balkongjord (se bilden ⇒). Nu har det hela stått under disk­bänken i en plåthink i 15 dagar.

Eftersom jag köpte två små smultron­plantor på lördagens torg­mark­nad   blev jag lite nyfiken på hur det artade sig med för­mult­ningen. Om jorden snart var mogen att flytta ut i en låda på balkongen?

Jag djupdök in under bänken och lyfte på locket med bävan. Tänk om det hade möglat och luktade unk? Den omsorgfullt vikta plastpåsen hade mycket kondens på insidan. Jag vecklade upp den, och sniffade försiktigt.

JordfabrikLuktade bara varm jord. Skrapade undan det övre lagret för att se vad som dolde sig under ytan. Bara jord! Jag fick gräva en bra bit innan jag hittade något. En bit tjock filt av tidningspapper (som bottnar och toppar hinken, för att suga upp fukt medan man samlar matresterna). Men det var allt.

Imorgon ska det planteras! Och redan har jag fyllt hink nummer två med matrester. Nu ska den stå och mogna ett par veckor. Full gas i Olssons jordfabrik.

Alla inlägg om Bokashi-kompost

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Första hinken matrester redan jord

  1. anitabouazza skriver:

    Otroligt, tidningspapper rester, och man omsluter med plast och lock, efter 15 dagar. Ska pröva, det är ju toppen, även för blommor inne.

    Liked by 1 person

  2. Underbart att höra!
    Nu är jag igång med min bokashi igen🙂
    Kul grejer det här!!🙂

    Liked by 1 person

  3. Så snabbt det gick!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.