Jag är nog inte riktigt normal…

Min tes är att varje människa tillhör en minoritet, på något sätt. Tanken dyker åter upp när jag hör ett inslag i P1 Morgon. Intervjupersonen argumenterar emot att kategorisera människor med olika etiketter. Även om man tillhör en viss kategori betyder det inte att det är allt man är. Vare sig det är invandrare, homosexuell – eller rödhårig. Och där är jag helt överens.

olika

Jag ser mig själv som en ganska normal person. Om man nu bortser från att jag plockar skräp på stränder, och tycker om att städa… Men på många områden hör jag inte till det stora flertalet i en normalfördelning.

Normalfördelning

I en normalfördelning finns drygt 68 procent av värden inom ett avstånd
av en standardavvikelse från medelvärdet (34,1+34,1).

Omkring medelvärdet hittar man majoriteten, det vanligast förekommande, det normala. Och ju längre från medelvärdet man befinner sig, desto mer avvikande är man från det som kan betecknas som det normala. 

Och bär jag skärskådar mig själv och mitt liv så tillhör jag oftare gruppen som avviker:

1. Vänsterhänt

Den minoritet som jag tillhör som påverkar mig mest i vardagen är att jag är vänsterhänt. 90 procent av befokningen är högerhänt. Därför är världen organiserad för högerhänta. Prova att ta ut pengar i en bankomat med vänster hand så får du se!

LitermåttSom avvikande bland högerhänta har jag ibland känt mig diskriminerad. I syslöjden sa min höger­hänta fröken att hon inte kunde hjälpa mig med min virkning,  utan att jag istället skulle gå hem och fråga min mamma (som också är vänster­hänt, liksom morfar och mormor, Olssons universum – Vänsterhäntheten ett arv från öst).

Likadant var det på fabriksgolvet, där arbetsplatser, verktyg och processer var organiserade så att de bara fungerade om man var högerhänt. Eftersom vi jobbade på ackord fick det konsekvenser när jag behövde längre tid för att träna in ett moment, och inte klarade att hålla högt tempo.

Att så många vardagsprylar är designade enbart för högerhänta är mycket irriterande. Slevar med pip på fel sida, måttsatser där man bara ser texten om man håller med höger hand, konservöppnare,  hissknappars placering, listan kan göras kilometerlång…

2. Barnlös singel i hyresrätt

BarnafödandeJag har aldrig längtat efter att bli mamma. Tvärtom har den tanken känts främmande. Varför det är så har jag aldrig analyserat. Jag har ofta känt mig obekväm med att berätta för andra varför jag inte har barn, eftersom längtan efter barn är en så stark norm i samhället.

Som frivilligt barnlös kvinna tillhör jag en minoritet. Av kvinnor födda samma år som jag är det drygt 14 procent som inte har barn, enligt Statistiska Centralbyrån. Men jag gissar att alla av dem inte är barnlösa av eget val.

Att leva ensam är inte heller det normala. Endast 16,5 procent av befolk­ningen tillhör en­persons­hushåll, enligt SCB. Vanligast är att bo två i ett hushåll (nära 60 procent). Och att bo i hyresrätt i min ålder och vara av svensk bakgrund är mindre vanligt (20 procent). Varannan person i Sverige bor i eget småhus.

3. Blodgrupp

I högstadiet fick vi testa vilken blodgrupp vi tillhörde. Jag var AB +, som cirka 5 procent av befolkningen. Positivt nog betyder det att jag kan ta emot blod från alla övriga blodgrupper. AB kan bara ge blod till AB. Men jag fick inte bli blodgivare alls, eftersom jag har allergi mot vissa läkemedel.😦

4. Studiebegåvad ”sengångare” på universitet

När jag som 47-åring skrev hög­skole­provet tillsammans med drygt 26 000 andra var de flesta väldigt mycket yngre än jag. Under provdagen träffade jag bara en annan kvinna som var ”medelålders” som jag. Men det gick bra ändå! Maxvärde på provet är 2,0. Medelvärdet hamnade på 0,9 det året. Jag skrapade helt otippat ihop 1,7 poäng, vilket bara 5,5 procent lyckades med.

co2Enligt Studera.nu är resultatet av högskoleprovet ”ett mått på förmågan att klara av högre studier”Resultatet gav självförtroende att söka  in på Örebro universitets arbets­terapeut­program, trots att jag skulle vara 51 år när jag blev klar. Ja, jag var äldst i klassen. Bara 18 procent av studenterna som började på universitetet det året var 40 år eller äldre.

Ja, så där håller det på… När allt kommer omkring är jag kanske en rätt udda person?

Källor
Högskoleverkets årsrapport 2010. https://www.uk-ambetet.se/download/18.197eccc1140ee238b58f8a/1403093620281/1010R-universitet-hogskolor-arsrapport-2010.pdf
SCB. (2011). Olika generationers barnafödande. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningsframskrivningar/Demografisk-analys/55349/55356/Behallare-for-Press/Olika-generationers-barnafodande/
SCB. (2014). Två personer i snitthushållet. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Tva-personer-i-snitthushallet/

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Olsson filosoferar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Jag är nog inte riktigt normal…

  1. FrökenSpara skriver:

    Udda är fint! Du är underbart unik/udda!🙂
    Jag tycker det är helt underbart att sätta sig i skolbänken när man är 47 år Och grattis till de 1,7 poängen!🙂
    Hur kom du på att du ville bli arbetsterapeut?

    Min mormor var vänsterhänt från början men henne tvingade de att skriva med högerhanden. Jag tror hon kan skriva med båda nu men använder mest högerhanden.

    Liked by 1 person

    • FrökenSpara skriver:

      Och vad gjorde du innan? Bara lite nyfiken🙂

      Gilla

      • Christina Olsson skriver:

        Du har hela mitt yrkesliv under CV i menyn. Jag har hunnit med en hel del…😀
        Det var en ren tillfällighet att jag blev arbetsterapeut. Egentligen var det meningen att jag skulle söka till sjuksköterskeprogrammet. Den andra äldre damen jag träffade när jag skrev högskoleprovet skulle bli arbetsterapeut. jag visste inte vad det var så jag googlade. Och bestämde mig för att söka.

        Gilla

  2. ”Det viktigaste är att vi är olika. Annars vet man inte vem som är vem” Klara 5 år
    Så, din olikhet gör att vi vet att du är du. Tack!

    Liked by 1 person

  3. Tomtan skriver:

    Och jag har vänsterhanden bara för att det skulle se konstigt ut annars😀

    Liked by 1 person

  4. Marianne skriver:

    Mors! Här kommer en vänsterhänt till. Kommer ihåg än idag, att jag tyckte det var väldigt förtretligt när min kompis som var 5 år, kunde klippa ur klippdockorna mycket bättre än jag som var 6 år. Berodde ju på att jag fick en sax för högerhänta att klippa med. Det värsta var att hennes mamma Ja var så fruktansvärt mallig över sin dotter som var så duktig! Aldrig har jag lärt mig virka eller sticka. Annars är jag helt ok med att vara vänsterhänt. Har heller aldrig haft den där desperata barnlängtan som andra tycks ha. Inte heller förstått, förrän på senare år att det kan vara jobbigt. För övrigt har jag också gått på högskolan efter 50, men bara enstaka kurser. Alltid varit äldst. Däremot så står min kompost ute på kolonin och inte under köksbordet.
    Huvudsaken är väl att man trivs, udda eller inte.

    Liked by 1 person

  5. Ping: Onormalt normal, eller… #blogg100 #bloggswe | Villa California

  6. frivid42 skriver:

    Det är intressant att tänka på hur lite som krävs för att vara udda!

    Liked by 1 person

  7. villacalifornia skriver:

    Gud ske lov att du är onormal… Annars så hade du kanske varit onormalt normal.
    Visst kan vi plocka ut vissa kriterier hos olika personer och säga att det är normalt och det är inte normalt. Men när vi ställer samman alla kriterier på en person så tror jag dessa personer normalt blir onormala. Men jag tror inte på att vi normalt skall kalla dessa personer onormala utan jag föredrar ordet unik istället. Och den gången vi är unika så är vi också normalt onormala. Det är bara en död fisk som följer med strömmen,och jag tror det är så med människor också. Vågar vi inte visa vårt normala unika, då blir vi döda fiskar. Så våga vara normalt onormal, så finns du, du är unik och du visar att du lever.
    Tack för att du vågar visa att du är onormal! Du är unik och behöver inte vara medelsvensson med vovve, villa, volvo. Jag gillar att du är onormal med komposten under köksbordet! Kram!

    Gilla

  8. anitabouazza skriver:

    Alla är vi väl udda och tur är väl det. Fin läsning och läste också om vänsterhänta. Vi är 5 systrar och alla har vi fått 2 barn och ett av barnen är vänsterhänta. Tack för en bra blogg.

    Liked by 1 person

  9. bergalott skriver:

    En riktigt roande och givande läsning🙂
    För egen del får jag kanske börja fundera lite. Har nog lutat åt att jag är lite udda och däremellan fått förstå att jag är som de flesta. Ändå kvarstår en känsla att jag avviker lite, men det har jag aldrig analyserat och får, som sagt, ta och fördjupa mig i (så småningom)😉

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Vi går i flock men har våra individuella egenheter, typ? Kanske är det så att vi döljer vissa sidor för att framstå som ”normala”? Må så gott!🐻

      Gilla

Kommentarsfältet är stängt.