Första hinken matrester redo att bli jord


JordfabrikNu har mina matrester stått och mognat i en hink under köksbordet i ett par veckor. Teblad, kaffesump, grön­saks­blast, skal­rester från frukt och grönt, äggskal och begagnat hushållspapper varvat med tidnings­papper för att suga upp fukten. Igår var det dags att blanda det hela med gammal ful-jord från förra årets balkongodling.

När jag lyfte på locket kom en lätt unken doft. Översta lagret tidningspapper som täckte matresterna hade det där vita luddet som är tecken på att allt är som det ska. När jag tog bort tidningspappret luktade det lite mera. Inte helt angenämt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Från balkongen hade jag hämtat in den stora plåtburken. Blandade ned hinkens innehåll i jorden som jag lagt i en stor plastpåse. Komposten blev geggigare ju längre ned i hinken jag kom. När jag blandat ihop allt blev plåtburken full. För att inte riskera lukt i  köket så band jag ihop plastpåsen och lade lock på.

Nu ska det hela stå ännu några veckor i värme för att bli jord. Kanske hinner allt bli klart till odlingssäsongen, om en månad. Då börjar jag min semester!

Tidigare inlägg

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Första hinken matrester redo att bli jord

  1. Lena i Wales skriver:

    Det är verkligen intressant att se hur det går vidare!
    Ha en bra söndag!

    Liked by 1 person

  2. Fattigbonddräng skriver:

    Intressant, det här med kompostering… inomhus dessutom.
    Behövs det inte tillgång på luft?

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.