Hög avgift äter av din premiepension


ppmPremiepensionsvalet har jag alltid sett som ett gissel. Hur ska jag välja? Jobbade ett tag tillsammans med en sjuk­gymnast som hade daglig koll på sin egen och sin frus portfölj, och jag blev i det närmaste beordrad att bry mig!

Rena lotteriet har det varit. Jag tog något ur högen. Jag har plikt­skyldigast kikat in och tittat till portföljen då och då. Det har gått upp och ned.

Åren har gått. Ser att PPM redan fyllt 15 år. Och räntan där är numera avgjort bättre än på sparkontot hos banken! Så någon nytta var det väl ändå, med den där premiepensionen.

Först på senare tid har jag blivit varse hur stor skillnaden i pension blir om fonden har hög eller låg avgift. En procent hit eller dit låter inte så mycket, men över tid kan det bli massor med pengar som blir avgift till fondbolag istället för pengar till mig.

Så mycket påverkar fondavgiften

Följande siffror hittade jag på Pensionsmyndighetens hemsida. Siffrorna gäller under förutsättning att du sparar i 33 år, vilket sägs vara en genomsnittlig spartid i PPM-systemet): 

Fondavgift — Minskning av premiepension

0,05 procent — 2 procent
0,15 procent —  5 procent
0,25 procent —  8 procent
0,50 procent —  15 procent
0,75 procent —  22 procent
1,00 procent —  28 procent
1,50 procent —  39 procent

Så nu har jag bytt bort mina ”dyringar” till fonder med riktigt låg avgift. Vi får se om det lönar sig – nu är det bara drygt tio år kvar…

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hög avgift äter av din premiepension

  1. tenkaren skriver:

    Helt rätt, avgifterna gröper ur ditt sparande. Men ett tips som jag själv använder är att om jag är intresserad av en fond, t ex Rysslandsfonder, så ta fram alla Ryssfonder och jämför avgifterna och avkastning. Då kommer du finna att en del fonder med lägre avgifter nästan har lyckats lika bra som de dyraste, då väljer du den med lägre avgift. Är själv väldigt intresserad av pensionsutvecklingen som kommer att påverka oss väldigt mycket när den dagen kommer, om den dagen kommer:). Det finns ju en risk att vi inte kommer att få någon pension…

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.