Här är mina kvarter!

Infart till Tureborg 2015-02-01

Mitt bostadsområde Tureborg ligger intill Bäveån, ett stenkast från centrum. Det är byggt åren 1958–1962. Här finns 750 lägenheter i både höghus med upp till tio våningar och låghus med tre-fyra våningar.

2015-04-03 Bedagad skönhet

Många av husen är renoverade, och ute­miljöerna är uppfräschade. Det är nog bara mitt och grannhuset som återstår att snygga till ⇒.

Hyresvärden Uddevalla­hems personal syns dag­ligen i området: introducerar nya hyres­gäster, städar, fixar. ”Min” fastig­hets­skötare hälsar alltid, och stannar gärna och byter ett par ord om han har tid.

2015-04-03 Strandpromenad

Vägvisare för Strandpromenaden.

Skalbankar

Skalbanksmuseet vid Kuröd.

Jag trivs bra här. Det är nära till city, och till grönområden. Bussförbindelserna är goda. Uppe på berget finns Bratte­röds­spåret med drygt fyra kilometer i rejält kuperad terräng. Strandpromenaden tar en sväng förbi på vägen mot Skal­bankarna.

Här bor alla sorters människor, utom de med väldigt gott om pengar, tänker jag. När jag berättar att jag bor på Tureborg för folk som bott i Uddevalla länge, brukar jag få endera ett av två olika svar. Antingen säger de att ”där bodde jag också när det var nytt och jag var ung/vi var nygifta…” Eller så rynkar de på näsan och undrar om det inte är mycket bråk och stök? Det är inte påtagligt mycket stök, med tanke på att här bor så många människor. De flesta är hyggliga. Men hela kvarteret stämplas när det händer något negativt: Mordförsök på Tureborg.

Tureborg i bilder

Husen har olika färger och det är många vinklar, vrår och nivå­skillnader i området på grund av den kuperade terrängen. Inga trista skokartonger i räta rader!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Service och aktiviteter

Förr fanns här ett riktigt centrum med stor affär. Men de lokalerna har blivit grupp­bostäder. Nu finns en liten butik, som drivs av en familj som bor på området, och en pizzeria.

Mötesplats Tureborg är träffpunkt och informationsplats för de boende med många aktiviteter. Här kan man ta en kopp kaffe och få hjälp med blanketter, surfa på Internet, låna symaskin. Det bjuds på zumba, meditation, hjälp med läxor och föreläsningar om angelägna ämnen. Ibland ordnas det loppis. Där har jag fyndat flera gånger.

Näridrottsplatsen har förutom gräsmatta även en konstgräsplan för fotboll, basketplan, och skateramp. Och bollar finns att låna på mötesplatsen, enligt hemsidan.

Ture Malmgren byggde borgen

"Tureborg 0015" av Okänd - Maria Lundbäcks fotoatelje. Licensierad under Public Domain via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tureborg_0015.JPG#/media/File:Tureborg_0015.JPGBostadsområdet har fått namn efter Ture Malmgrens borg Tureborgen. Det var en skapelse i medeltida stil som byggdes åren 1899–1912.

Borgen brann ned i november 1950. Men ruinen med bland annat Stora tornet finns fortfarande kvar längst uppe på berget Fjällsätern. Det finns gångväg genom skogen från toppen av Tureborgsbacken.

Vill Elfkullen 2015-03-14Ture var var en excentrisk herre med många idéer och stor plånbok. Han grundade till exempel lokal­tidningen Bohus­läningen.

Förutom borgen lät Ture också bygga Villa Elfkullen som fortfarande pryder Tureborg. Villan ligger vackert på en kulle vid Bäve­ån, strax bredvid tureborg centrum.

Föreningen som sköter om huset brukar hålla öppet på söndagar  från juli till septem­ber, med guidade visning, kaffe­servering och levande musik på verandan. Ett mysigt fikaställe, väl värt ett besök.

Naturen inpå knuten

BävertuggLängs Bäveån löper Strandpromenaden, och en del av Kuststigen. Folk står där och fiskar ibland på kvällarna. I vattnet simmar abborre, gädda, mört, lax och havsöring. Det finns bäver som kliver upp på stranden och gnager på träden om nätterna. Jag har till och med sett den vid ett tillfälle (Krokodilen dök upp i Bäveån). 

Källor

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.