Jag lever på för stor fot…

Klimat­smartkalkylatorOm alla människor på jorden levde som jag skulle det krävas 2,28 jordklot. Detta enligt Klimatsmartkalkylatorn, som beräknar mitt ekologiska fotavtryck.

Och jag som tycker att jag lever ganska miljövänligt?! Ingen bil, inga flygresor, reser kollektivt till jobbet, handlar nästan bara second hand, äter mycket grönt och lite kött, komposterar och källsorterar.

KlimatkontotOch nog är det så. För enligt sidan Klimatkontot bidrar jag bara med cirka hälften så mycket koldioxid som medel-Svensson (3,7 ton istället för 8). Detta test är mer omfattande, med mer ingående frågor om boende, mat- och resvanor.

Fast mina utsläpp är ändå på tok för höga! Egentligen borde ingen bidra med mer än 2 ton årligen. Kanske mindre än så.

Det läser jag på Minklimatpåverkan.seHär är frågeformuläret mycket omfattande och kräver att man registrerar sig. Min klimat­påverkan översatt till koldioxidutsläpp blir 4,45 ton i det här testet. Fortfarandebetydligt lägre än genom­snittet för medel-Svensson, som anges till 8,15 ton. Men, som sagt, ändå på tok för mycket för att inte tära på jordens begränsade resurser.

Klimatfotavtryck

JordenHur ska jag bära mig åt för att bli ännu miljövänligare? Vad är jag beredd att ändra på för planetens överlevnad?

Äta fler bönor och sänka värmen? Bo ännu mindre, eller till och med dela bostad? Odla egna grön­saker och inte resa så långt till jobbet? Fimpa bredbandet och använda färre hygien­produkter?

Nu blev det riktigt jobbigt…

Så beräknas ekologiskt fotavtryck

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jag lever på för stor fot…

  1. Lena i Wales skriver:

    Det är som med rikedom och fattigdom, för att det ska finnas rika måste det också finnas fattiga! Det är ett gammalt känt faktum, det finns x antal tillgångar, hur de sedan fördelas är frågan.
    Inte lätt!

    Liked by 1 person

  2. Huuu ja… Man tycker man lever lite miljövänligare än medelsvensson åsså får man såna här resultat… Skrämmande! Det säger ju en hel del om hur galet vi egentligen lever!
    Själv skulle jag behöva byta jobb om jag skulle kunna göra någon stor minskning av mina fotavtryck. Jag kan gå till jobbet, så det är inte det som är problemet. Utan det är i jobbet jag använder bil och dessutom en större bil, så det blir rejäla utsläpp!:/

    Tack för alla roliga, trevliga, fyndiga kommentarer du lämnar hos mig! Det förgyller mina dagar!🙂
    Ha det gott!

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Ja, en del ondgör sig över kostnaden för invandring. Sedan visar det sig att vi förbrukar en rätt stor kaka av jordens resurser medan människor i andra delar av världen får nöja sig med att leva i misär. Tänkvärt!

      Gilla

  3. anitabouazza skriver:

    Du är ju så miljövänlig någon kan vara. Ytters få personer lever som du. Jag skulle inte kunna leva utan bil, finns inga kommunikationer var jag bor. Jag beundrar dig och önskade jag kunde leva så.
    Må riktigt gott.

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.