Första hinken kompost står och mognar

Under fyra veckor har jag samlat mitt köksavfall i en hink under köksbordet. Varje gång jag har fyllt på har jag strösslat med cirka en matsked Bokashi-strö. Det är ett vetekli som preparerats med ”effektiva mikroorganismer”, som ska preparera avfallet så att det är redo att snabbt bli till jord när det väl kommer i marken.

matresterEnligt Bokashis broschyr är två av mikrob­grupperna mjölksyrebakterier, släkt med dem som finns i yoghurt och filmjölk. En är en jästsvamp som liknar bakjäst. De andra två är urbakterier som funnits i nästan fyra miljarder år.

Nu är hinken full. Med teblad, kaffesump, grön­saks­blast, skal­rester från frukt och grönt, äggskal… Jag har då och då varvat med ett lager tidnings­papper för att pressa ihop komposten, och suga upp fukt. Jag har också lagt i allt begagnat hushållspapper.

Ingen lukt, och matresterna ligger i hinken och ser ut ungefär som när jag la i dem. Då och då har jag sett ett vitt ludd, vilket är ett gott tecken, enligt bruksanvisningen.

Hink gråNu ska komposten stå i rumsvärme och mogna ett par veckor. Sedan är den klar att blanda i balkongjorden. Första helgen i maj, har jag tänkt. Jag är så förväntansfull! Inser att jag går med stormsteg mot ålderdomen när en kompost är ett nöje jag ser fram emot…

Och så har jag börjat samla matrester i hink nummer två.

Tidigare inlägg

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Första hinken kompost står och mognar

  1. Amiechan skriver:

    Bokashi är jag sugen på att testa, men jag hade nog fått gräva ned den i smyg i min trädgård så att inte grannarna såg mig. 😁

    Medan jag funderar på om jag inte ändå skulle så får jag åka buss på min kompost. 👍

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Å, vad jag blir avundsjuk på dig som har en trädgård! Tack för visiten!

      Gilla

      • Amiechan skriver:

        Jag flyttade hit förra sommaren och är så glad över min plätt! Jag har bott i lägenhet i många år och njuter av att kunna gå rakt ut med en tekopp. Tack själv – det var du som lockade hit mig ju. 😁 Det ska bli kul att följa dig, jag har kämpat med downsizing både inför och efter flytten (30 kvadrat mindre trots ett barn till), men det finns mycket kvar ännu!

        Liked by 1 person

  2. Fattigbonddräng skriver:

    Det var effektiva mikroorganismer, mina i trädgårdskomposten är mycket mer lata och tar lång tid på sig att göra sitt jobb, men de gör en fantastiskt fin jord
    Du är nog till och med laglig med denna typ av kompost till skillnad från mig, .

    http://fattigbonddrang.blogspot.se/2014/10/jag-ar-en-kriminell-typ.html

    Men ännu har varken polis eller kommunens tjänstemän knackat på för lagföring av min kriminella verksamhet.

    Liked by 1 person

  3. Ser framför mig en kontaktannons i tidningen…
    ”Kvinna i sina bästa år söker…
    Mina intressen är kompost och … ”😉
    Solen skiner på mig, hoppas den gör det på dig med och att du har en skön söndag!

    Liked by 1 person

  4. Lena i Wales skriver:

    Det låter ju helt ortrolig.Och inte lukt!
    Jag har min kompost i trädgården, men det här verkar ju ännu bättre.
    Ha en trevlig söndag!

    Liked by 1 person

  5. villacalifornia skriver:

    Ja, vad du är duktig!
    Har en kompost ute i trädgården för att få det nödvändiga till att bli annat nödvändigt och jag bara älskar det….

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.