Samla skräp är min terapi

En del av dagens skräp 2015-04-11Har kärringen gått och blivit fnoskig? kanske en och annan frågar sig. Gå och rota i andras skräp på sin lediga dag. Nej, helt normalt är det ju inte – för då skulle ju fler hjälpa till att städa upp i naturen.❗

Långa promenader med tillhörande skräpjakt har genererat många tankar. De är min terapi, mina tillfällen till meditation och intro­spek­tion, min yoga. Jag funderar både kring miljö, hur folk beter sig med sitt avfall, och att naturen har blivit en soptipp. Men också kring min plats i till­varon, och mina val i livet.

En tant i grova kängor som knäböjer i buskar och å-branter väcker ett visst intresse. Få säger något, men många tittar långt. I början valde jag tidiga morgnar för naturstädning, för att inte väcka upp­seende. Jag ville ju inte fram­stå som en kuf.

Men varför måste jag skämmas för att jag gör något som är bra för miljön? Jag bestämde mig för att försöka strunta i att folk ser vad jag håller på med. Men jag ska erkänna att det är riktigt jobbigt. Att gå sin egen väg ställer krav.

Och vem är jag, som har tid att ägna timmar åt att samla skräp? När jag passerar fina villa­områden där det bor barnfamiljer med två bilar och hund, blir skillnaden tydlig. Allt det där har inte jag. Varken man, barn, hus med stor trädgård eller bil. Det kan ju tyckas vara tragiskt för mig. Men å andra sidan: att slippa jobba så mycket för att dra ihop lön till bil och bo, slippa klippa gräs och olja trädäck, slippa tvätta och städa efter en karlslok – det frigör väldigt mycket tid!

Den som inte måste ägna mycket tid och kraft åt att förvalta sina ägodelar (eller se på tv!) får massor av tid, både för sig själv och för samhälls­nyttiga engagemang. Något som kan komma fler tillgodo än bara de närmaste. Jag har en känsla av att det var så vi gjorde mera förr❓. Gjorde saker tillsammans för allas bästa. Men jag kanske romantiserar…

En annan tanke som skavt länge är att jag borde ta upp min gymträning. Men jag kommer inte till skott. På skräppromenaderna får jag gratis träning för hela kroppen. Dessutom massor av sol, frisk luft och härliga naturupp­level­ser.

Ja, det är sådana tankar jag får där jag går…

Detta bildspel kräver JavaScript.

VattenflaskaLördagen blev en härlig dag. Sol, klarblå himmel, cykeltur och städning både vid Bodeleån och vid Bäveån. Jag slutar aldrig att förvånas över vad folk slänger bland blommor och blad. I dagens skörd fanns barnblöjor, massor av ihop­rullade tullar med sporttejp (plast), sprejburkar, elektriska apparater, tomma dunkar som det varit spolarvätska och däcktvätt i, sportvattenflaskor, matbestick. Förutom det vanliga: godispapper, aluminiumburkar och plast- och glasflaskor.

Som bonus fick jag med mig en uppgrävd och övergiven rhododendronbuske hem. Den bor nu i en stor låda på balkongen. Vi får se om den trivs.

banner-staden (1)OlssonOlsson deltar i
Håll Sverige Rents
Clean Up Land 2015
.
 

Alla inlägg om skräp

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Samla skräp är min terapi

  1. bergalott skriver:

    DU ÄR EN INSPIRATIONSKÄLLA !!!😀

    Liked by 1 person

  2. Tomtan skriver:

    Man blir beklämd!!!! Tur att du finns!

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Tomtan:
      Tack! Ha det så bra. Hoppas vårvärmen hittar till dig snart!

      Liked by 1 person

    • Marianne skriver:

      Här är en till som är fri från man, bil, barn, men inte trädgård, äger en kolonistuga. Har ett par hundratal grannar, det är väldigt mycket runt familj! Avviker genom att vara enastående. Fortsätt med det du gör, härligt med människor som går den väg om de själva vill, och gör det som känns meningsfullt för dem.

      Liked by 1 person

  3. Lena i Wales skriver:

    Jag tycker du gör helt rätt! Tänk om alla kunde försöka bara göra lite, hur annorlunda skulle det inte då se ut!
    Jag kan också förstå dej, jag plockar ibland, men inte alltid.
    Förresten vad bry sej vad andra tycker, så länge man inte skadar någon annan och du gör ju tvärtom, hjälper andra!!!
    Ha det bra!

    Liked by 1 person

  4. Åke skriver:

    Så trevligt!!! Jag skulle trivas med sådant! Jag är mest förvånad av hur folk slänger pant. Förr kunde vi gå ett par dagar på våren just i denna årstid. vi kallade den för: Sakletningsdagen. Påminner väl lite… Vi bor i en gammal plats där sågverksepoken var stor, de hade speciella soptippar lite här och var🙂

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Åke:
      När jag är på mitt mest beska humör tänker jag att ”Folk är lata!”. Men kanske är det också att vi ha blivit vana vid att det kommer någon och fixar?

      Egentligen borde panten vara mycket större, så det motiverade att man returnerar. Men många burkar är utländska…

      Tack för titten! Ha en bra vecka!🐻

      Gilla

  5. Hoppas förresten att busken klarar sig!
    Jag läste den bildtexten flera gånger och när jag sedan läste vidare i din text så såg jag att det var rätt – det var en upphittad cykel och BUSKE…!!🙂

    Gilla

  6. Oj! Helt otroligt vad folk slänger!!😦
    Men så fint att du förenar din träning och terapi med skräpupplockning!
    Verkligen dagens ros till dig!!
    Nej, en hel bukett får det allt bli!❤

    Gilla

  7. mialek skriver:

    Jag kan inte säga det nog, jag tycker du är jätteduktig. Jag håller också med om att man gjorde mer saker tillsammans förr. Det fanns inga datorer, plattor eller mobiler utan det fanns andra val att göra då. Kram och sköt om dig❤

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.