Att leva nöjd med sitt liv

rosHäromdagen läste jag ett inlägg på bloggen Zenhabits som satte ord på en del av min livsfilosofi, så som den har format sig med åren. Här är några rader ur The Anti-Bucket List. En bucket list är en lista över saker som man strävar efter att utföra eller uppnå innan man dör.

Fritt översatt:  Livet är inte en lång ”att göra-lista”. / De mest fantastiska ting finns rakt framför våra ögon, precis där vi är. Just nu. Vi behöver inte färdas vida om­kring, se märkliga sevärdheter eller jaga utmanande äventyr för att uppleva det underbara i livet. /

Och vi kan utföra meningsfulla gärningar, precis där vi är. / Och om du inte vet vad som är meningsfullt för dig … borde du inte ägna tid åt att ta reda på det, istället för att pricka av saker på en ”att göra innan jag dör-lista”?

Life isn’t a big todo list. / The most amazing things are right in front of us, right where we are. Right now. We don’t have to go anywhere or see some incredible sights or do daring activities to experience the wonder of life.

And we can do meaningful work, right where we are. / And if you don’t know what’s meaningful to you … isn’t that what you should be pursuing instead of a bucket list?

Becoming Minimalist finns också på min blogglista. Joshua Becker definierar minimalist som att medvetet sträva efter att ägna sig åt de saker man värderar mest, och avstå från allt som hindrar en från det. Han menar att det inte är möjligt att för­verkliga sig själv och leva ett liv som som ger varaktig till­freds­ställelse om man går i andras fotspår. Det gäller att hitta sin egen väg och våga gå den.

I ett tänkvärt inlägg listar han Nio vanliga sätt att känna sig missnöjd med tillvaron”:

  1. Fokusera enbart på dig själv (Focus entirely on yourself).
  2. Betrakta pengar som målet (Treat money as the goal).
  3. Betrakta njutning som ditt främsta intresse (Make pleasure your chief concern).
  4. Lägg skulden på alla andra (Blame everybody else).
  5. Låt dig definieras av det som är negativt i ditt liv (Be defined by your negative circumstances).
  6. Dölj ditt verkliga jag (Hide your true self).
  7. Låt dig styras av din stolthet (Allow pride to guide you).
  8. Låt målet för resan skymma vägen dit (Miss the journey for the destination).
  9. Bär med dig mer än du behöver (Carry more than you need).

När min ex-man berättade att han ville skiljas kände jag mig bedövad. Mitt liv, så som jag såg det, var inte mitt längre. Jag blev tvungen att definiera om hela min tillvaro. Framtiden blev ett svart hål, och just då kunde jag inte förstå hur jag skulle orka gå ett enda steg framåt.

liemannenPå något sätt så gick det ändå! Mitt nya liv har växt fram i sakta mak och i en minimalistisk anda. Less is more. Det känns helt rätt. Mina erfaren­heter, kunskaper och min vilja att ständigt lära mig mer är min outsinliga rikedom!

Och om jag skulle få beskedet att nu är det min tur att dö, då kommer jag inte att känna att det finns något mer som jag måste ”hinna med”.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Olsson filosoferar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Att leva nöjd med sitt liv

  1. Mitt i prick för var jag befinner mig just nu. Håller på och skriver ett inlägg om längtan till ett enklare liv och så hamnade jag här och håller med om varje ord. Tack!

    Liked by 1 person

  2. FrökenSpara skriver:

    Älskar detta inlägg! Ska genast kolla in deras sidor, efter min kommentar!🙂
    Jag gillar ju listor, dessa göra listor. Ger mig energi!🙂

    Att öva sig att leva mer i nuet, se det vackra som finns omkring oss, här och nu! Superviktigt! Vara nöjd över de enkla sakerna. Man behöver inte resa runt i världen om man inte vill, för att leta efter det meningsfulla. Det finns nog vissa personer som har/gör både och. Resor ger mig också lärdomar och världen är helt galet underbar, många fina platser och många underbara människor som är helt olik mig och hur jag tänker.

    Reser gör man dock inte alltid så att vara nöjd med det man har och det som finns runtomkring en är bland det viktigaste. Så mycket tänkvärt i detta inlägg! Glad jag blir!😀

    Älskar din sista mening, underbar! Och man är starkare än vad man tror!

    Liked by 1 person

  3. Lena i Wales skriver:

    Jag är väldigt nöjd med mitt liv! Vågar man säja så i Sverige? Har också börjat om ett antal gånger och det blir bara bättre och bättre!

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Lena i Wales:
      Grattis! Jag tycker det är jätteroligt när människor är nöjda med sitt liv.

      Men många gnäller och önskar att det vore annorlunda, men har inte kurage nog att göra något åt det. Det är synd.

      Gilla

  4. Marianne skriver:

    Med tanke på nummer 8. Så finns det ingen som utrycker det bättre än Karin Boye, ” Nog finns det mål och mening med vår färd – men det är resan, som är mödan värd”.
    2:an – på något sätt tar pengar för stor plats i mitt liv, för jag vänder på korvörena. Helt klart för mycket fokus på att få dem att räcka till. ” Ja se pengar, är till bekymmer för fattig och för rik”, för att citera den eminente, Thore Skogman.
    Farmor född på 1800-talets andra hälft sparade inte pengarna i madrassen, men väl i det nymodiga kylskåpet, som hon fick i slutet av sitt liv. Hon fick aldrig någon glädje av slantarna, utan dog undernärd med kylskåpet fullt av pengar.

    Gilla

    • Christina Olsson skriver:

      Marianne:
      Usch, det var deppigt med gamla farmor. Men lite typisk, på nåt sätt. Min väldigt sparsamma farmor gömde också pengar, lite här och där i olika kuvert. Till exempel under matsalsbordet. Snart är väl det en lika god idé som att ha dem på banken, där man inte får nån ränta längre. Hoppas du fick en fin påskhelg!

      Gilla

  5. Skönt att veta att man gjort det man vill så här långt.
    Själv ligger jag efter med en sak, så jag har inte tid att dö än…
    …jag ”måste” hinna röja upp i mina tillhörigheter innan jag kan trilla av pinn. Vill inte lämna denna röra, med saker på olika adresser, till efterlevande. Så jag jobbar vidare med denna punkt!🙂

    Liked by 1 person

  6. bergalott skriver:

    Det här är djupt och bra. Mitt i prick s.a.s. vad jag själv håller på att fastna i just nu. Speciellt att gå i andras fotspår. Ta hänsyn som inte är riktigt äkta – inte våga säga ifrån för att ”man ska va snäll”, ja du vet….
    Mitt liv har omkullkastats vid ett flertal tillfällen och jag har lyckats resa mig, men med stigande ålder och mer orkeslös, fattas det där lugnet som borde ha formats fram. Är jag fortfarande för mycket av entreprenör eller är det något att lägga bakom, det också. Det inger mig en känsla av att ”ge upp” och det är något jag har svårt att ta till mig.
    Som sagt: Mycket bra inlägg som tål att tänka på (för min egen del förstås)😉

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Bergalott:
      Eftersom människan är en social varelse så går det ju inte att ströva iväg helt på egna stigar. Men det är verkligen en delikat balansgång!

      Tack för att du delar med dig!🐻

      Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.