Plocka upp bajset – för hundens skull!

hundbajsJag har i tidigare inlägg ondgjort mig över påsar med hundbajs som obetänksamma hundägare slänger i naturen.

Då var jag mest sur över hussar och mattar som inte orkade ta med sig påsen hem. Men att det blir skräpigt med alla bajspåsar är bara en sida av saken. Det finns tydligen det som är värre.

Enligt en  hundägare i Trollhättan kan hundbajs sprida smitta. Hennes hund har drabbats av fransk hjärtmask (Dog News – Fransk hjärtmask hos hund i Trollhättan)

rävMaskarna drabbar hund och räv, där de lever i hjärtats högra kammare och i lungornas blodkärl. Larverna sprids sedan via bajset till sniglar. En hund eller räv infekteras när de äter eller slickar på en infekterad snigel.

Parasiten kan orsaka allvarliga skador, och död om maskarna blir många. Hunden kan också drabbas av långvarig hosta, få tung eller snabb andning, bli mager och orkeslös. Fransk hjärtmask går att bot, men enligt Wikipedia är behandlingen besvärlig om djuret är mycket sjukt. När djuret får maskdödande medel dör parasiterna och kan då orsaka massiva blodproppar som dödar hunden.

Däremot är förebyggande behandling av hjärtmask är enkelt och mycket effektivt, enligt Wikipedia.

Referenser

Axilur.se: Hundens inälvsparasiter – Fransk hjärtmask. http://www.axilur.se/invalparasiter/hundens-fransk-hjartmask.asp
Veterinären.nu: Hjärtmask  hund. http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/hjartmask-hund
Wikipedia: Hjärtmask. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rtmask

Alla inlägg om skräp

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Värt att veta och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Plocka upp bajset – för hundens skull!

  1. bergalott skriver:

    När jag ser bajspåsar i naturen skäms jag över att vara människa. För de som slänger påsarna tillhör det huvudlösa folket och bland dem vill jag inte höra hemma.

    Liked by 1 person

  2. Lena i Wales skriver:

    Orkar man inte ta med sej påsen och slänga den på lämpligt ställe kanske man inte ska ha hund!??!

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Lena i Wales:
      Här i stan har kommunen satt upp hållare med påsar. Så att folk inte ens behöver ta med sig egen. Märkligt nog verkar det göra att allt fler slänger påsen i naturen.

      Glad Påsk! Hoppas du får fint väder med sol och värme!

      Gilla

  3. Snålcoachen skriver:

    Jag har så svårt att förstå att man bemödat sig att gå och KÖPA hundbajspåsar och sedan faktiskt böja sig ner och PLOCKA UPP efter hunden – för att sedan slänga påsen i naturen?! Det är så oerhört ologiskt alltihopa. Och som hundägare kan jag ärligt säga att jag ALLTID plockar upp efter min hund eftersom jag blir oerhört irriterad på dem som inte gör det. Där jag bor har vi inte så stora problem med slängda bajspåsar utan att en del lämnar sina hundars stora högar vid gångstigar och vägar. Så äckligt!! Det tar bara ett par sekunder att plocka upp och det går på ren rutin så det finns inga ursäkter.

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Snålcoachen:
      Du har rätt, det är totalt ologiskt. En bajskorv multnar väl på ett par veckor, en plastpåse tar flera år.

      Skönt att höra att du plockar upp!⭐

      Gilla

Kommentarsfältet är stängt.