Därför använder jag inte Vaselin och Lypsyl

VaselinFör många år sedan läste jag en artikel om mineraloljor i naturkosmetikföretaget Weledas katalog. Mineralolja utvinns ur råolja från berggrunden, och enligt Weleda är den:

en olja som inte innehåller någon näring och kan därför inte bygga upp och vårda huden som en vegetabilisk olja kan.

En mycket billig ingrediens som är svår för naturen att bryta ned och gör det svårt för huden att andas.

Den kan dölja sig bakom många namn = Paraffinum liquidum, Petrolatum, Paraffin, Cera microcrystallina, Vaselin, Paraffin Oil, Oleum vaselini, White Mineral Oil, Liquid Paraffin.

LysylArtikeln fastnade i mitt medvetande. Och sedan dess läser jag alltid innehållsförteckningar, och köper aldrig produkter som innehåller mineralolja. Mineraloljans farlighet har debatterats (Svenska Dagbladet: Myter om mineralolja).

Farlig eller inte – jag känner mig mera bekväm med att smörja ekologiska, miljövänliga krämer på huden, trots att de är avsevärt dyrare. Och huden känner skillnad!

Så därför smörjer jag aldrig Lypsyl eller Vaselin på läpparna.

Inlägget är inspirerat av linneaslillagronaHar du vaselin på läpparna?. Läs det gärna.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Konsumentnytta, Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Därför använder jag inte Vaselin och Lypsyl

  1. bergalott skriver:

    Vaselin är ändock befogat pga att eko-oljor ibland kan vara allergiframkallande.
    Men jag gör som du. Läser innehållsförteckningen och ser det ut som en kemiuppsats, så betyder det: VARNING!
    Nu finns det nya produkter, ja t.o.m. på molekylnivå, som är detsamma som kroppens egna molekyler. Helt ofarliga och därav helt definitivt nerbrytbara.🙂

    Liked by 1 person

  2. mialek skriver:

    Hej igen…Vad rekommenderar du istället för de produkterna? Jag vill ju inte heller använda något som naturen inte kan bryta ner. Många kramar ifrån mig❤❤

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.