Äntligen har jag blivit med kompost

I åratal har jag närt en dröm om att kunna kompostera mitt köksavfall. Vet inte varför, men jag är ju sparsam och gillar att ta vara på saker. Varför inte använda avfallet till något nyttigt? Jag är ju en stor konsument av blomjord.

När jag har läst på om olika metoder har det verkat lite för avancerat för att hålla på med när man bor i lägenhet. Maskar och speciella kärl… Så det har aldrig blivit av.

Fröken SparaMen så läste jag bloggaren Fröken Sparas lista: Downshifting – vad kan vi göra? och blev inspirerad. Hon påminner om att ”alla våra beslut som vi gör i vardagen gör en skillnad”. Och nummer 8 på hennes lista är Kompostera.

När jag sökte på Internet efter råd hamnade jag ganska omgående på Bokashi.se. Där hittade jag ett enkelt system för kökskompost som jag genast föll för.

KompostströBokashi är japanska och betyder ungefär: ”jäst organiskt material”. Produkten är ett strö framställt av vetekli som preparerats med EM, effektiva mikroorganismer. En till två matskedar på matresterna och en lufttät hink under köksbänken – vips har jag en kompost!

Enligt firman som säljer produkten är metoden naturlig och miljövänlig. Traditionell kompost bryter ned matresterna så att det frigörs växthusgaser (koldioxid och metan). Med Bokashi-metoden återförs kolet istället till jorden.

Miljövinsten blir färre sopor som måste köras till sopstation. Det sparar arbete, transporter och minskar utsläpp. Dessutom går det åt färre soppåsar (av plast). På köpet får jag prima jord att plantera växter i. Om det nu fungerar så lätt som en plätt som det framställs i bruksanvisningen.❓

HinkHink gråDet fanns startpaket med två flashiga hinkar med tappkran och ett kilo strö – 930 kronor. Och en budgetvariant med två vanliga hinkar med lock och ett kilo strö – 310 kronor.

Men Clas Ohlson hade kampanj: jag fick två hinkar för 29 kronor och lock för 19, totalt 67 kronor. Så jag beställde två kilo strö, 250 kronor. Total kostnad 317 kronor.

Nu har jag bottnat med en ituriven Metro, slängt på dagens matrester och toppat med två matskedar strö. Detta ska banne mig bli intressant att se hur det går!

Alla inlägg om min kompost

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Äntligen har jag blivit med kompost

  1. FrökenSpara skriver:

    Men himmel och jösses vad du är duktig. Tar bort skräp i naturen, fixar kompost på nolltid. Men det är väl bara att göra det när man ändå har bestämt sig, inget att fundera över😀
    Gillar ditt engagemang, stört mycket!

    Liked by 1 person

  2. I februari kommenterade du hos mig och skrev att du fått tag på ett pajdegs-recept med riven blomkål i. Har du hunnit prova det? Nöjd? *nyfiken*

    Gilla

  3. anitabouazza skriver:

    Även fast man bor på landet kan man ju göra gödning till rabatterna. Jag har alltid komposterat, men jag bor på landet. Tala om hur det går så kan jag ta matresterna och kompostera som gödning. Toppen. Vad duktig du är. Kommer att somna med ett leende på läpparna Godnatt

    Liked by 1 person

  4. Lena i Wales skriver:

    Jag har komposterat i stort sett i hela mitt liv och min far innan dess. Alltid bra jord för växterna.

    Liked by 1 person

  5. Såna där flashiga hinkar har jag. Men har inte haft dem i bruk i vinter, mest på grund av platsbrist… Håller på och röjer undan här och hoppas på att jag snart gjort en plats till det igen.
    När du jäst färdigt ditt köksavfall så har du finfin gödning – som ser ut precis som när du slängde det – att gräva ner i blomlådorna på balkongen. Vill du göra näringsrik blomjord av det så får du fortsätta förmultna det i en tunna på balkongen och varva det med jord, om jag förstått det rätt…?!🙂
    Ska bli spännande att höra vad du tycker om det.
    Med de flashiga hinkarna blir det ju lite annorlunda. Bland annat kan man via kranen få ut flytande växtnäring medans det står där och jäser.

    Liked by 2 people

    • Christina Olsson skriver:

      Omedvetenellermedvetenkonsumtion:

      De var snygga, de där hinkarna. Men jag tänkte testa lite innan jag satsar stort…😉

      Jag har stora lådor med jord på balkongen som jag ska blanda ned avfallet i. Om det nu blir som jag har planerat. Ett kul projekt i vart fall.

      Gilla

  6. Tomtan skriver:

    I Östersund samlar kommunen in komposten och har gjord det i en massa år. Det läggs i en röthög på soptippen och metangasen går till att värma upp en massa villor.

    Liked by 1 person

  7. mialek skriver:

    Jag blir stum av ditt otroligt stora engagemang. Det är inte många som orkar bry sig så mycket. Du är fantastisk. Jag saknar dig på min sida. Har något hänt eller har jag skrivit något som du har tagit illa vid dig? Jag hoppas inte det. Godnatt och sov gott. Kram

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.