Är du förberedd för en kris?

Jag har lagt sidan DinSäkerhet.se bland mina Favoriter. Det är en sida från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Här finns mycket värdefullt vetande att ta del av.

Vissa rubriker får mig att tänka till. Till exempel Din krisberedskapHur beredd är jag om något oförutsett skulle hända?

Det moderna samhället är tryggt och bekvämt tack vare att det finns en fungerande organisation. Men när det händer något som stör visar det sig att det moderna samhället också är ganska sårbart.

Det behövs bara ett längre strömavbrott för att allt det jag ser som självklart slutar att fungera. Särskilt sårbart är el- och vattenförsörjning, datorer, kylskåp, toaletter, uppvärmning, uttagsautomater…

Hur klarar jag mig om strömmen försvinner? är en nyttig tanke:

Hur ska jag hålla värmen, och förvara och laga mat? Hur får jag tag i vatten? Kan jag tvätta mig? Hur ska jag få nyheter, information, och kunna meddela mig med omvärlden? När hissen stannar, orkar jag gå fem trappor? Hur ska jag betala i affären?

Dinsäkerhet.se bjuder på checklistor för olika former av kriser och olyckor.
Listan för hemberedskap ser ut så här.

  • Fotogenlampa och bränsle
  • Tändstickor
  • Stearin- och värmeljus
  • Ficklampa med extra batterier
  • Dunkar att hämta vatten i
  • Husapotek med det viktigaste
  • Radio med vev och solceller
  • Vevladdare till mobilen
  • Extra element eller värmare (kan exempelvis drivas med fotogen)
  • Sovsäck, filtar och varma kläder
  • Hygienartiklar som fungerar utan vatten, till exempel tvättlappar
  • Campingkök och bränsle: exempelvis T-röd för spritkök
  • Mat som klarar rumstemperatur: som ris, pasta, bulgur, nötter, choklad, konserver
  • Kontanter
  • Telefonlista: ett papper med nummer till närstående, bekanta, kommun, räddningstjänst, elleverantör och sjukvård.

Jag inser att det mesta på den listan har jag inte hemma. Inte batterier till radion. Och Trangia-köket lämnade jag till ex-mannen. Vevladdare till mobilen visste jag inte ens att det fanns.

Och när jag hittar till rubriken Packlista vid evakuering sätter det min trygga tillvaro i ett helt nytt perspektiv. Hur klarar man att tänka ut vad som är viktigast att få med sig i en paniksituation? Osökt leder det mina tankar till alla de människor som stått i en sådan situation, och hastigt tvingats fly sina hem.

Det finns ingen naturlag som säger att samma sak inte skulle kunna hända mig. Som nationalskalden Evert Taube uttrycker det i Så länge skutan kan gå: ”… vem har sagt att just du skall ha bästa menyn?”

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap tipsar om vad du ska ha hemma för att klara en kris:

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Konsumentnytta och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Är du förberedd för en kris?

  1. One Vikinggirl skriver:

    Idag försvann strömmen här i Amsterdam under flera timmar. Vårt område klarade sig men jag är glad att din post hade gjort oss förberedda på ifall att…

    Liked by 1 person

  2. Marianne skriver:

    När jag bodde i Stockholm var jag med om elavbrott ett par dygn. Det var elkablar som hade brunnit i Akalla, Det lamslog hela Kista med sin företag. Affärer och allt var slocknat. Batterier hade en rykande åtgång och gick inte att få tag på efter första dygnet. Fick rådet att ta vatten ur cisternen på toaletten ifall att tillförseln skulle sina, men som tur var kom det vatten ur kranarna. Men det skulle säkert tagit slut om det hade gått en längre tid. Inte har jag blivit vis av skadan – dags att bunkra i förråden! Tack för att du påminde mig!

    Gilla

    • Christina Olsson skriver:

      Själv har jag suttit insnöad i Mölndal i tre dagar i november. Helt osannolikt,

      Jag ska ladda med batterier och vatten på dunk. Och packa en ”om det börjar brinna- bag”. 🙂

      Gilla

  3. One Vikinggirl skriver:

    Vilken viktig post! Vi har pratat mycket här hemma om vad vi ska ta med om vi måste evakuera, både direkt och efter ett tag. Vår campingutrustning är guld värd.Dessutom har vi pekat ut att par olika platser att mötas på om vi kommer ifrån varandra.

    Liked by 1 person

  4. anitabouazza skriver:

    Tänkvärt, bra att du skriver om det. Man kan ju förbereda sig med det man kan. Eftersom jag bor på landet har det hänt många gånger att bara elen gått, man blir handikappad. Men vi har ficklampor, ljus , hinkar till vatten, kol för att laga mat på etc, öppen spis…. Men det är inte det som skrämmer mig utan att inte kunna kontakta någon, få hjälp, alla är i samma situation, vad gör man??? Detta är skrämmande ……. Tack för att du tar upp det.

    Liked by 1 person

  5. villacalifornia skriver:

    Jag funderade en del på hur mycket skillnad det är på stadsbor och landsbygdsbor…
    När jag körde buss för ett antal år sedan så tyckte jag mig se skillnad på folk och folk.
    Snöstorm i stan, landsbygdsbussarna var inställda, tåg gick inte. Vi körde om vi kunde komma fram men vi struntade i alla tidtabeller, vi körde, vilade en stund på ändhållplatser och bytesplatsen i stan för att hämta andan.
    Kommer ihåg en dam på en linje inne i stan, det kommer på en dam som säkert druckit några liter ättika innan hon gick till hållplatsen. Jag var mellan 5 och 10 minuter sen. Hon kliver på och första frågan, varför är bussen sen? Jag svarade vänligt att det är bara att titta ut och se på vädret. Det står i tidtabellen att bussen skall gå halv, då skall den göra det också.
    Jag var trööööttt och orkade inte tjata, utan stoppade bussen, tog min väska och gick en promenad i snöstormen för att lunga mina nerver. Kom tillbaka och damen var borta men fick varma hälsningar av de övriga få.

    Ett annat tillfälle på landsbygden var jag närmare 40 minuter sen på en linje som gick 2 ggr i veckan. En herre står på hållplatsen och kliver på skinande glad… Oh vad glad jag blir att du kommer…
    Hade bestämt mig att jag väntar ytterligare en halvtimma annars så går jag hem och får ta nästa buss (om tre dagar)…

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Jag tror absolut att människor på landsbygden har större krisberedskap än oss bekväma stadsbor. I vintras såg jag unga människor som kom till bussen i tunna tygskor trots snöglopp. De fattar inte att de kan frysa ihjäl om de tvingas gå ifall det händer något på vägen. 🐻

      Liked by 2 people

  6. Lena i Wales skriver:

    Viktiga saker att tänka på.
    Undrar om vi har några liknande web sidor i Health and Safety landet UK!!!

    Liked by 1 person

  7. Ja, det är allt bra att tänka sig olika händelser.
    Man kan inte förbereda sig för allt, inte föreställa sig hur saker och ting kommer bli.
    Men man kan ändå göra många små och stora saker som kommer göra skillnad när/om det blir en kris.
    Jag har fördel inom vissa områden, som värme och matlagning i och med min kamin och att jag inte har så stort.
    Men det finns mycket kvar att göra och tänka till kring! Har en del saker som jag tänkt ordna med inom snar framtid, annat får stå tillbaka ett tag till.
    Tack för att du delar med dig om såna här viktigheter på din sida!!
    OCH STORT TACK för att du vågar vara ”konstig” och plocka skräp – det gör så mycket för djur och natur och för vår upplevelse här i vårt vackra land!
    Jag har numera med mig ett par mindre påsar när jag är ute på hundpromenaderna, så jag kan ta med mig en del skräp som jag ser i skog och mark. Så mycket trevligare det är när det är rent och fint!!!
    Ha det gott! Kram!

    Gilla

    • Christina Olsson skriver:

      Jag har alltid tänkt att jag skulle vilja bo som du: med kamin, och kanske möjlighet till en liten täppa. Klara mig själv, vad som än skulle hända. Bara en dröm än så länge.

      Jättekul att du också deltar i kampen mot skräpet! Det gör mig GLAD inombords.

      Ha det gott själv! :bear;

      Gilla

  8. bergalott skriver:

    Min särbo/kärbo brukar tala om det här. Speciellt när det gäller den egna försörjningen av livsmedel eftersom han varit lantbrukare i hela sitt liv.
    Om det blir en transportkonflikt t.ex, så är det uträknat att det tar max tre dagar tills hyllorna står tomma i livsmedelsbutikerna. I HELA Sverige.

    I tanke att förbereda sig för katastrofer av olika slag kan vi nog inte föreställa oss hur känsligt systemet är. Kan det vara så att vi har kommit för långt från självbevarelsedriften. Ingen samlar i ladorna längre och inte tjänar det mycket till när kommunikationen tystnar.
    Vi vet ju inte ens hur man gör för att blanda bark i brödet 😉
    Bra förmedling/inlägg av fakta. Tack för det 🙂

    Liked by 2 people

  9. villacalifornia skriver:

    Ett mycket bra inlägg och den sidan använder jag mig också av emellanåt…
    Tummen upp!

    Liked by 2 people

Kommentarsfältet är stängt.