Ännu en skräpjakt längs Bäveån

OlssonDet hade regnat så å-branten var mycket hal. Trots Graninge-kängor med grova sulor gled jag ideligen ner och gjorde långa fart­ränder i leran. Vid flera tillfällen blev jag tvungen att hugga tag i buskar och sly för att inte halka ned i vattnet.

Picture this: tant, +50, i grön klimakteriehatt, som svingar sig som en inte särskilt graciös babian mellan grenarna… Det blev riktig buskis när grenen visade sig vara rutten och gick av, eller inte ens satt fast i marken (kommunen har nyligen gallrat träd längs ån).

Tureborgsbron 2015-03-14

Mina förehavande väckte visst uppseende, trots att klockan bara var halv åtta på lördag morgon. På bron stannade två fruntimmer och tittade långt åt mitt håll innan de fortsatte sin promenad. Senare skrämde jag halvt ihjäl en grannfru med vovve, när jag dök upp bland buskarna på ”fel” sida räcket vid bron. Med en blå griptång och ett par gröna soppåsar.

”Vad gör du?” undrade hon storögt. När jag berättade såg hon inte odelat positiv ut. Och jag kände mig fånig och fick behov av att urskuldra mig. Knäppt, egentligen. Man borde inte behöva be om ursäkt för att man gör samhällsnytta. ”Jag städar bort skräp. Jag tycker det ser för hemskt ut”, förklarade jag. ”Men jag kan förstå om det verkar underligt”.  Och då höll hon med.

Djurlivet inskränkte sig till en gällt kvackande andhona med make, och ett gäng dagg­maskar. Men jag gjorde många fynd ändå, där längs Bäveån. Till exempel:

Skräp vid Tureborgsbron mars 2015En rostig såg och ett par knivar. En rostig skivbordslampa, ett USB-minne,  en klocka och ett rullband från en gammaldags bandspelare.

Två trasiga paraplyer, en stor, trasig ytterkruka i keramik förpackad i en plastpåse, och en halv blommig porslinstallrik.

En del kläder: en sko, ett par joggingbrallor, ett gäng halvt förmultnande damunderkläder, kalsonger, en arbetshandske. Och naturligtvis massor av godispapper, plastpåsar, cigarettpaket, tändare, glas- och plastflaskor, och aluminium­burkar i långa banor.

Och så hundbajspåsar. Varför besvära sig med att slå in skiten i plast om man ändå tänker Soporlåta den ligga kvar?

Dagens skräp-expedition gav cirka tre stora blå Ikea-kassar. Jag fyllde papperkorgen vid ån till bristningsgränsen,  och det övriga förpassades till soptunnans avdelning för restavfall. Metallburkarna var tillräckligt rena för att hamna i återvinningen.

Vid hissen träffade jag grannfrun med vovven igen. ”Har du hämtat dig nu?” kunde jag inte låta bli att fråga lite skämtsamt, där jag stod med min tömda Ikea-kasse. Den här gången skrämde jag vovven, som visade sig vara livrädd för påsar.

Olsson är Håll Sverige Rentsupporter

Alla inlägg om skräp

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Ännu en skräpjakt längs Bäveån

  1. Marianne skriver:

    Den rädslan jag hade när jag var yngre, att avvika från gemene man, har lyckligtvis avtagit ju äldre jag blivit. Det är det bästa med att bli äldre, garden faller. Jag kan näst intill vara den jag är utan att bry mig särdeles.
    Risken är om du fortsätter på den inslagna vägen, så kommer du kanske snart heta Sopstina eller något dylikt på bygden. Äsch fast det kan man kanske bjuda på. Bara inte folk tar avstånd, går omvägar för alla de underliga rykten som har uppstått kring din person. I generationer kommer du vara omtalad och det kommer att berättas skrönor om ditt liv.
    Skämt å sido, tror inte att sådant uppstår nu förtiden, allt är så mycket mera flyktigt.
    Nej, jag är inte från Västerås, men har påbrå både från söder till norr.

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Sop-Stina, jag smakar på den..! 🙂

      Du har rätt, ålder är ett bra vaccin mot ångesten över ”vad ska folk säga?”. Och övertygelsen att jag ändå gör en god gärning.

      Ha en bra vecka!

      Gilla

  2. FrökenSpara skriver:

    Jag tycker du gör det helt suveränt bra! Tummen upp!
    Inte många skulle palla sig ut och plocka skräp en lördagsmorgon. Heja! 😀

    Liked by 1 person

  3. Fattigbonddräng skriver:

    Vill bara tacka för din insats, du är en vardagshjälte.
    Önskar att fler gjorde som du (och jag) eller allra bäst om de inte slängde skiten på fel ställe!

    Gilla

  4. bergalott skriver:

    Men det här är fantastiskt. Vi borde göra en facebook-sida med signaturen ”Håll Sverige Rent”
    Den gamla upplagan är troligtvis förmultnad i minnenas arkiv, liksom dina tänkta räddningsgrenar från kommunens rensning (men utan att ta reda på riset).
    Du är en heder åt samhällsnyttan och borde utnämnas i samband med tv-upplagan av civilkurage.För visst är det påfrestande att ta emot folkets s.k. ”hyllningar”. 😉 som förvånandsvärt nog visar en felaktig attityd.
    Istället skulle de göra som du och jag… ta en påse med sig och gå ut och upprätthålla det som är status för vårt vackra land. Visa att vi ärar och vördar. Inte skräpar ner och förstör. Sluta gnälla och tar tag i problemen.
    Heja dig !!! 😀

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Jag niger och tackar!

      Håll Sverige Rent existerar faktiskt fortfarande och engagerar skolor och förskolor i skräpjakt. Men kunskaperna verkar rinna av barnen med tiden.

      Jag har anmält mig som supporter (240 kr/år). För detta engagerar mig, av någon underlig anledning. http://www.hsr.se/

      Ha en fortsatt skön helg!

      Liked by 1 person

  5. Marianne skriver:

    Minns en ”tant” för ett tjugotal år sedan som var ute och plockade skräp. Vi tyckte nog att hon var lite underlig! Idag så plockar jag skräp ikring vårat bostadshus, längre sträcker jag mig inte. Tycker att det är bra gjort av dig att utstå ”spott och spe”, för att hålla din del av Sverige rent. Förr hade ungarna potatislov en vecka. Vore bra med en mordernare variant i detta överflöd av sopor, ett skräplov t ex. Hittade på din blogg alldeles nyligen. Tycker den är intressant och finurlig. Hemma hos dig reportaget var kul att se, bor själv i en etta och är 50+. Precis min melodi, gammalt och nytt i en salig blandning.

    Gilla

    • Christina Olsson skriver:

      Tack för moraliskt stöd – känner att jag behöver det! Och välkommen till min vrå! Uttrycket ”hitta på” så som du använder det har jag bara hört i Västerås-trakten…eller?

      Gilla

Kommentarsfältet är stängt.