Fimpar är värsta skräpet

fimpI brevlådan låg en information från hyresvärden angående cigarett­fimpar på min gata. Jo, det är ett inte så trevligt vårtecken som dykt upp, nu när snön har smält undan.

Jag har retat mig länge på drivorna av fimpar, tändare och annat ”tobaksrelaterat skräp” som obetänksamma balkongrökare har slängt ut – på asfalten, i rabatter och bland buskarna. Så till den milda grad att jag satte mig i rabatten och plockade bort så mycket jag mäktade med. Men det är bökigt, värre än att plocka blåbär.🙄

Daphnia_pulexEnligt Håll Sverige Rent är nära 60 procent av allt skräp i stan fimpar, cigarettpaket, cellofan, snusdosor och begagnade prillor.

Rökarna slänger en miljard fimpar på marken varje år! 😦

Att skräpa ned är en brottslig gärning (Vad säger lagen?). Men ingen åker fast för att ha slängt en fimp. De är undantagna, av någon märklig anledning.

Ändå är fimpar giftiga. De är ett miljö­farligt avfall, och borde samlas in precis som batterier.

Cigarettfilter är gjort av cellulosaacetat, som är en slags plast.  Där fastnar tobakens farliga ämnen, som nickel och kadmium. Filtret kan ta upp till fem år innan det bryts ned i naturen. Men de giftiga ämnena försvinner inte, utan förs med regnvattnet ut i sjöar och vattendrag där de påverkar djur och växer negativt.

Till exempel förlamar de vattenloppor –  som är viktiga för det marina eko­systemet. Skadliga ämnen i vattnet gör att de får svårare att röra sig. En fimp i åtta liter vatten tar livet av varenda en.

Cigarettfimpar är det skräp som är svårast och dyrast att plocka upp. 

skräpfrittI en artikel i DN sägs att det är 20 gånger dyrare att plocka upp ett skräp från marken jämfört med om det hamnar i pappers­korgen. Så gör miljön och skattebetalarna en tjänst: släng cigaretten i en ask­kopp. Eller ännu bättre – fimpa för gott!

Alla inlägg om skräp

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Natur & väder och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fimpar är värsta skräpet

  1. Tomtan skriver:

    JAgr snusare men jag försöker verkligen lägga ut min snus i soptunnor.

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.