Såld på Nilsjohans Singoalla

Sardinsked Singoalla från Nilsjohan 1960-talFör en tid sedan hittade jag en rolig liten ”sked” med fint träskaft på Dacapo second hand-butik. Jag har en liten glasskål med urtag i locket så jag tänkte att den kunde passa där. Fem kronor var ju inget stort pris.

Igår lördag hade jag ett ärende till stan. På hemvägen slank jag ned till Stig i Antik-Harrys källare. Nej, jag behöver ingenting… Men ändå.🙂

I avdelningen för husgeråd fanns jag tre originalkartonger med min barndoms bestick. De med svarta handtag. Sex av varje: knivar, gafflar, skedar, för 50 kronor per paket. Drygt åtta kronor styck, alltså. Besticken var i gott skick, medan kartongerna var lite medfarna.

Bestick i serien Nilsjohan Singoalla 1960-tal

Singoalla ReklamMen eftersom de låg i kartongen fick jag äntligen reda på vad de heter: Singoalla från Nilsjohan. Formgivare var Adam Thylstrup.  På nätet hittade jag en annons från den tiden .

När jag sökte på nätet efter information och prisuppgifter dök bilden på min roliga sked upp.

Det visade sig vara en sardinsked, också i serien Singoalla, som även fanns med bruna trähandtag i jakaranda (och vita i plast).

På Tradera hade skeden nyligen gått för 35 kronor.

SpetskrukaDessutom fyndade jag två ytterkrukor i plåt med spetskant för fem kronor vardera, en vit och en röd (inte riktigt som på bilden men ungefär). De fick bli gåborts-present med blommor i, till bror och svägerska, dit jag var bjuden på middag med Mello på kvällen.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Såld på Nilsjohans Singoalla

  1. mialek skriver:

    Så söt krukan är. ♥

    Liked by 1 person

  2. villacalifornia skriver:

    Ja, Singoalla minns man…
    Synd att vi inte har det kvar, för idag betraktar jag det som kult!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.