Uppe i ottan för att befria Bäveån från skräp


Varje morgon går jag cirka 17 minuters promenad till bussen. Mitt nya projekt att samla skräp har gjort att jag knäböjer i genomsnitt fyra gånger för att plocka upp plastskräp eller aluminiumburkar för att lägga dem i närmaste papperskorg.

strandpromenadVid bron över Bäveån visar en skylt att här går Strandpromenaden. Nyligen har kommunen varit och tagit bort träd, så att stigen syns. Varje morgon ser jag skräpet som ligger i slänten. Inget vidare vackert att visa för turister som bestämt sig för att njuta av promenaden hela vägen till Skalbankarna. Varje morgon har jag tänkt att jag ska göra något åt eländet.

Packad för städning 2015-03-14Idag var det lördag och jag vaknade pigg vid sexsnåret. Så jag tog fram Graningekängorna och packade för städmorgon vid ån. Till exempel stora gröna plastpåsar som kollegorna har sparat till mig (vi får benstöd till rullstolar från Hjälpmedels­centralen i dem).

I trappuppgången sa jag godmorgon till en yngling, som inte svarade. Vi sågs en gång till, lite senare när jag satt i rabatten och samlade ihop två godispåsar fulla med gamla fimpar och fyra cigarettändare. Han hälsade inte då heller.

Däremot fick jag beröm av en mera medelålders herre som passerade ett par gånger när jag gick i slänten och samlade skrot. ”Det är roligt att se att det finns någon som orkar engagera sig”, sa han. Det värmde i den frostnupna morgonstunden. Och väckte tankar om varför det är så. Vi ägnar gärna energi åt meningslösa ting (i mitt tycke, alltså!) som att facebooka i timmar, måla naglarna, och se på tv.

Dagens skörd av skräp 2015-03-14

Det blev till slut skräp motsvarande två stora, blå Ikea-kassar, innan jag gav upp och gick hem för att äta frukost. Mängder med rostiga konservburkar som jag gissar att det varit fiskbete i (det stod ”maggots” på ett lock), ölburkar och flaskor, ännu fler tändare, godispapper och plastpåsar, ett dramaten-hjul, en trasig ficklampa, en trasig kikare, två knivar.

Och sex plastflaskor som det varit aceton i. Vad är det ungdomarna använder det till, undrar jag?

banner-staden (1)Inte blev det kliniskt rent. Men kanske lite bättre? Och det kommer fler lördagsmorgnar. Kampen fortsätter!

Håll Sverige Rent.

Alla inlägg om skräp

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Uppe i ottan för att befria Bäveån från skräp

  1. anitabouazza skriver:

    Underbart att du finns som tar reda på ”skit” som folk kastar. Undrar varför de inte tar hem det ,de tog ju dit skräpet. Att smutsa ner vår fina natur, djur kan göra sig illa på burkar , inte bara djur, även barn. Tack för att du håller naturen ren.

    Liked by 1 person

  2. villacalifornia skriver:

    Underbart att läsa om ditt engagemang men blir ännu gladare av den fina kommentaren du fick av den medelålders mannen…
    Eloger till er!
    Kram!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.