En ovanligt trevlig ledig onsdag

TuppkannaEn kollega skickade med mig smakprov på lite olika kosttillskott igår. Att det skulle göra verkan genast var ju lite otippat. Eller så blev jag helt enkelt piggare av att ha en tid inbokad redan klockan 8.10, vilket gjorde att jag var tvungen att gå ur sänghalmen i ottan istället för att ligga och dra mig halva förmiddagen?

Jag promenerade till sjukhuset i god fart. Var där i så god tid att jag hann ta en kopp gratis automatkaffe i väntrummet.

Det var inga silkesvantar. Hon var noggrann, hon mammografisten. Har inte blivit tillklämd så hårt vid något tidigare tillfälle. Fast blir det informativa bilder kan det vara värt pinan, tänker jag. Och det var snabbt avklarat.

Så vad göra 8.20? Gå hem och lägga sig igen? Hade sett en secondhand-butik på vägen dit som jag var sugen på att besöka. Men den öppnade först klockan 9.

Eller varför inte göra ett lite improviserat studiebesök på Arbetsterapin?

Det utvecklade sig till livligt samspråk med flera kollegor, och en rundtur bland träningssalarna. Jag blev kvar en lång stund. På återvägen sladdade jag förbi en frisersalong som såg öde ut. Det vill säga, inga kunder just då.

SpaljefyndDär blev jag också kvar en lång stund! Och gick därifrån med en frisyr som var precis det jag hade bett om. Det får man inte alltid… Så jag bad om ett visitkort. Kanske blir det återbesök.

I  loppisaffären föll jag för en tuppkanna för 20 kronor. Knappast en ”must have”. Men det raskar ju mot påsk, och jag har inte mycket sånt pynt i övrigt.

Sedan unnade mig frukost på kafé. Satt och bara var, och glodde på folk.

Efter en sväng hos mor var det dags att traska hemåt. Eftersom jag nu har åtagit mig att Hålla Sverige Rent så halade jag fram en plast­påse ur fickan när jag såg burkar och flaskor längs vägen. Jag plockade två fulla kassar på en sträcka av en kilometer. Och hittade en fin spalje. Men den tog jag med mig hem. Resten gick i papperspellen.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbetsterapi, Miljö, Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till En ovanligt trevlig ledig onsdag

  1. FrökenSpara skriver:

    Vad duktig du är! Har du alltid plastpåse med dig nu ifall att det ska plockas skräp? Tycker det är superbra! Vilken underbar dag du har haft! Jag gillar också att vara på kafe och titta på folk, jag gillar även att vara där själv. Precis som du bara titta och vara! Ibland läser jag en bok! Helt underbart!

    Liked by 1 person

    • Christina Olsson skriver:

      Fröken Spara: Ibland tar jag en påse jag hittar på vägen. Men från och med förra veckan när jag anmälde mig till Håll Sverige Rent så kommer jag att ha egen påse med. Här ska städas!

      Gilla

  2. Ja, så tycker jag det brukar vara, tar jag sovmorgon så blir jag oftast seg resten av dagen. Brukar alltså vara bättre att komma upp i ottan!

    Vilken härlig dag det låter som!
    Och så fin och annorlunda kanna! Kul även när det inte är påsk🙂
    Verkligen fin spaljé du fann! Lön för att du håller rent!🙂

    Liked by 1 person

  3. Christina Olsson skriver:

    Tack för att du läser!🐻

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.