Tuffa tider för en småsparare

SpargrisRäntan på mina sparkonton i Swedbank är inte mycket att hurra för. Och i veckan kom nyheten att Swedbanks vd får löneökning på 6,3 miljoner. Smått surt att behöva bidra till det…

Tidigare sänkte Riksbanken reporäntan till minusnivå. Det vill säga det kostar pengar att förvara pengar i bank (Detta händer vid minusränta).  Med andra ord är det hög tid att se över mina bankaffärer.

Trots en viss börströtthet inser jag att jag blir tvungen att ägna mig åt aktier och fonder igen. avanzaAtt välja är rena lotteriet, känns det som. Men jag har läst på lite, och nu startat ett månadssparande i en Sverigefond med mycket låg avgift, via Avanza. Jag tänker flytta en del pengar från Swedbank till ett sparkonto där också.

ikanoSedan tidigare har jag ett fasträntekonto i Ikanobanken. Det hann jag med innan minusräntan var ett faktum, så där fick jag mer än dubbelt så hög ränta som det bästa Swedbank kan prestera just nu.

PM_logoNär jag ändå var i farten försökte jag gå in på Pensionsmyndighetens hemsida för att meka lite med PPM-fonderna. Men där var stängt för tekniskt underhåll. Så det får anstå någon dag.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.