På spaning efter våren (och aluminiumburkar) – del 2

red bullAtt återvinna aluminium är mycket miljösmart. Då sparas 95 procent av den energi som annars behövs för att göra ny aluminium. Jag läser på Pantameras hemsida att av den miljard aluminiumburkar som säljs i Sverige varje år så hamnar 90 procent i åter­vinningen. Vi är tydligen världsbäst på att panta burkar!

Ändå är det en hel del burkar som hamnar i naturen. På min vårspaning förra helgen såg jag en hel del burkar i diket längs vägen. Särskilt sådana som köpts utom­lands, som man inte får pant för. Och jag bestämde mig för att nästa gång jag går ska jag ta med en plast­kasse att plocka upp dem i, och slänga dem i en sopmaja istället.

Så idag när jag traskade iväg hade jag två plastpåsar i fickan. Den ena var fylld redan efter en kilometer… Då hade jag även lagt i några spritflaskor i glas, som jag inte tyckte prydde naturen. I Kapellebacken hittade jag en papperskorg att tömma påsen i.

Rakan in mot Gustafsberg gav god fångst. Jag undrar vad de tänkte som såg mig gå där och plocka? Att jag är en fattiglapp som försöker dryga ut kassan? Fast de är ju så många nuförtiden, som går och vittjar soptunnor och papperskorgar, att man kanske inte reagerar? En ung tjej med sladdar i öronen log och hälsade, i vart fall.

Magnoliaknopp 2015-02-21Vårkarta

Magnolian vid foten av Lindesnäsbackarna ligger i start­groparna. Jag hörde på radion i morse att våren nog redan är här. Årstidskartan på SMHI:s hemsida visar besked.

I toppen av backen tittade jag närmare på den stora granen som Egon fällde. Enligt uppgift på Uddevallabloggen är granen närmare 3,5 meter i omkrets. Hade jag orkat hade jag räknat årsringarna, som var grova och många.

Vid Rödöns parkering fanns ingen pappers­­korg, men jag hittade en längs Strand­­promena­den på åter­­vägen till vandra­r­hemmet. Så där tömde jag ur för andra gången. På Snäckan satt folk och myste vid kaffeborden, såg jag genom fönstret.

Stora granen o ölburk 2015-02-21

Vandrarhemmet Gustafsberg 2015-02-21

Längs stranden mot Bodelebäcken var det riktigt illa. Massor av plastflaskor och burkar, ett par bollar, en foppatoffel i barnstorlek, läppglans, k-sprit, engånggrillar, plastpåsar… Vid bron över bäcken fick jag tömma igen. Och massor av burkar och flaskor fick jag lämna kvar längs stranden. Det var övermäktigt.

Enligt Returpacks statistik är storstadsbor sämre på att panta än genomsnittet. Samt även personer i 20-årsåldern, särskilt män. Kanske är det de som drar till Tyskland och köper billig öl, och sedan dumpar emballaget i diket? Jag bara spekulerar.

banner-staden (1)Men jag som är medelålders tant tänker fortsätta att plocka upp. Jag har till och med anmält mig till Håll Sverige Rents Clean Up Land 2015.

Just nu är jag den enda deltagaren i hela Västra Götaland.

Alla inlägg om skräp

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Miljö, Natur & väder, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till På spaning efter våren (och aluminiumburkar) – del 2

  1. FrökenSpara skriver:

    Hihi… där ser man. Vilken koll jag har! 🙂

    Gilla

  2. FrökenSpara skriver:

    Vad bra att du går och plockar upp! 🙂 Trist att det ska behöva göras dock! Intressant det där var om att hålla Sverige rent. Underbart att det finns människor som vill hjälpa till och hålla rent! Kanon!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.