På spaning efter våren – del 1

Jo, jag borde ha gått till gymmet, eller tagit en svettig tur på min spinningcykel. Men min själ ropar efter vår, sol, ljus och frisk luft! Trots massiv trötthet och gråväder fick det bli en promenad. Allt annat vore att ge upp totalt.

Förutom sedvanliga hundbajskorvar, cigarettfimpar och ölburkar i diket var det ganska klent med vårtecken.

Vårspaning 038

Vårspaning 055

Vårspaning 064

 

Vinterns stormar hade fällt träd som blockerade min väg. Skogen var tyst, så när som på det taktfasta ljudet av en resolut stavgångare. På första varvet hälsade vi, på andra varvet visade han mig jägaren som stod i sitt vakttorn på andra sidan myren. Med gröna kläder och röd väst. Efter 20 minuter hörde jag två skott som ekade mellan träden. Jaktlycka?

Vårspaning 080Annars var det ganska tyst. Ett svagt porlande från bäcken. Men ingen vind, inga fåglar som kvittrade. Stiltje i skogen. Jag tog en annan väg än vanligt efter Bratterödsspåret. Gick genom skogen till Emaus. Barnen skrittade på de små hästarna. I hagen blommade hasseln. Det var enda livstecknet på en spirande vår i naturen.

Men i en trädgårdsrabatt i toppen av Kapellebacken såg jag gula vintergäck, snödroppar och gula krokusar. Det kanske är en vår på väg? Jag spanar vidare!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Natur & väder, Uddevalla och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till På spaning efter våren – del 1

  1. villacalifornia skriver:

    Reblogga detta på Villa California och kommenterade:
    Jag tog idag en lååång promenad, en runda på en mil som jag inte gått på minst 20 år. Jag njöt i fulla drag och tänkte jag skulle skriva om denna i bloggen. Men på något sätt så tog det mörka som hände i Köpenhamn överhanden och gjorde dagen om ännu mera grå…

    Detta blogginlägg gjorde att denna gråa dag nu på kvällen sken upp och gav de gråa molnen ett skimmer av guld.

    Tack Olssons universum för att du finns!

    Liked by 1 person

  2. villacalifornia skriver:

    Det blogg inlägget behövde jag läsa just nu…
    Nu blev jag varm i själen.
    Tog själv en promenad med vovvem på dryga milen idag, men såg vad du såg förutom jägaren. Men mina tankar har resten av dagen förmörkats av det som hände i Köpenhamn och mitt hjärta fick ingen ro…
    Tack för denna uppvaknelse!

    Liked by 1 person

Kommentarsfältet är stängt.