En titt in i Olssons universum

Min lägenhetDrygt 36 kvadratmeter på femte våningen, med balkong åt väster. Nu är det bara några hus kvar här på Tureborg som inte är stamrenoverade, däribland mitt. Men jag trivs. Hyran är låg och jag tycker att jag har lyckats göra det trivsamt med hjälp av en del loppisrundor.

Mitt kök

Reda-lådorMitt kök har fantastiskt mycket förvaring på liten yta. Stort skafferi, alla skåp går ända upp i taket, städskåp som är inrett med hyllor och separat fack för strykbräda och moppar. Reda-hyllan hade plastlådor. Men jag har hittat original-skäppor i glas på loppisar. Nu saknar jag bara en: Reda-hyllan nästan full.

Mitt vardagsrum

Rummet fungerar som kombinerat sov- och vardagsrum, och har ett stort fönster och dörr ut till balkongen. Grå tapet och en rätt så sliten vinylmatta med parkettmönster. Nästan all inredning är från second hand. Bara säng (Tempur), skinnfåtölj (Bröderna Anderssons) och min spinningcykel (Casall) är köpta nya för lite större pengar.

Min hall

Min hallmöbel var tidigare en bokhylla med utdragsskiva som tjänade som skrivbord för min första dator (en fådd 280-dator utan internetkapacitet). Jag målade om underdelen i betsfärgen Fläder och bytte handtagsknopparna av trä till metall. Hallmattan är ett loppisfynd. Passar utmärkt i ett 50-talshus. Klädkammaren är smäckfull. Men den är trots det ”walk-in”! Väldigt modernt.

Hatthyllan är bortrationaliserad. Jag har hängt krokar på garderobsdörren istället. Funkar utmärkt.

Min balkong

Min balkong har västerläge, och eftermiddagssol. Här kan jag somna gott i min Ikeafåtölj efter en god middag, om det är gott väder.

Själva balkongen är rätt så skruttig, om man ser till finishen… Räcket är rostigt, och färgen flagnar i stora sjok. Det växer mossa i betongen runt kanterna där regnvattnet rinner ned. Men det stör mig inte så mycket. Det är en del av charmen med att bo billigt, har jag bestämt mig för.

Därför har jag satsat på inredning med samma karaktär. Lite medfaret och väderbitet. Eller really shabby om än inte så chic.

Mitt badrum

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Om Olsson och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.