Räddad av en vardagshjälte

MeJo, jag hade tittat på kartan. Det var inte långt att gå. Åtta minuter, enligt Google. Till vänster i rondellen och sedan rakt fram till nästa tvärgata på vänster hand…

Hade fått ett mejl från en avdelning där en boende fick ont i fötterna av rullstolens fotplattor. Så jag kilade dit och tittade lite snabbt innan jag gav mig av. Och så toa­besök ifall jag skulle bli borta en stund. Det kan ta ett tag att diskutera en ansökan om bostads­anpassnings­bidrag.

LiljanSå jag blev sen, förstås. Kom inte iväg förrän jag skulle ha varit där. Långa benet före, en kasse med Liljan förhöjningsklossar på axeln och raka vägen till det inbokade hembesöket.

Jag gick och gick. Första huset där jag trodde att det var fanns ingen med rätt namn på dörren. Fortsatte till nästa gata. Och nästa… Efter tio minuter insåg jag att jag måste ha gått i galet väderstreck, och vände om. På andra hållet kunde jag konstatera att där hette gatorna inte till­närmelsevis något som liknade det jag letade efter. Bannade mig själv för att jag hade varit övermodig och lämnat telefonen på kontoret.

Där travade jag omkring i ishalkan en februariförmiddag. Med en fullmatad grön kasse och ett rosa kollegieblock under en armen. Vad göra?

Det närmade sig en bil, så jag steg ut i gatan och sträckte upp armen till ett stopptecken. Kanske var det en lokal förmåga som kände till adressen? Bakom ratten satt en medelålders man i jobbaroverall och neonfärgad jacka. När jag frågade om han visste var ”min” gata låg, funderade han en sekund och sa sedan: Hoppa in!

Det visade sig att jag hade gått till fel rondell. För det fanns visst två… Men denne tjänstvillige och gladlynte man körde mig ända fram till dörren dit jag skulle. Fast det var åt ett helt annat håll än han skulle. En riktig vardagshjälte. Tack!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbetsterapi och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.