Först gick det ned, sedan gick det upp

Sedlar sparandeDet där med att välja PPM-fonder har varit ett riktigt kors att bära sedan det infördes. Jag är måttligt intresserad och ganska okunnig i ämnet aktier, fonder och ekonomi.

Men jag jobbade en tid hos en sjukgymnast som hade daglig koll på sina fonder, och sin frus också,  för han ansåg att hon skötte dem katastrofalt dåligt. Han hade nära till pension och därmed inte så stor summa att placera. Han hade filosofin att en medveten  förvaltning skulle kunna ge god avkastning ändå. När vi jobbade ihop uppgav han att han hade fördubblat sitt kapital.

Det gav ju viss inspiration. Så i den vevan bytte jag ut mina fegplacerade generations­fonder till en påse ”gott och blandat”. Sedan har det varit ett par börskriser där kurserna har tvärdykt. Så med tiden tröttnade jag på minustecknen och slutade bry mig. Det jag hade valt fick stå orört. Jag tittar in lite då och då och konstaterar att värdeutvecklingen ligger kring 7 procent. I alla fall bättre än bankränta, men knappast något att skryta med.

Inspirerad av en bloggbekant som vill lära sig mer om fonder, gjorde jag ett fond-byte i höstas. Mest som ett experiment. Eftersom jag upplever att jag aldrig fått fungerande råd av ekonomiska experter, så tänkte jag att jag formar en egen filosofi.

Valde en ”svängig” högriskfond som gått ned en hel del. The only way is up, tänkte jag. Det blev en guldfond. Veckorna efter bytet sjönk den ytterligare. Suck. Varje gång jag kikade in var det mera minus. Så jag tröttnade ännu en gång. Men det var bara en post på fem procent så jag brydde mig inte om att byta till  något annat. Det är ju så svårt att välja.

Häromdagen var jag inne och kollade igen. Döm om min förvåning hade fonden gått plus med 19 procent. En expert som bloggade om guldfonder i januari menade att nu finns risk för rekyl (Guldfonder inte alltid 24 karat). Men för den som vågar tro på ytterligare upp­gång så rekommenderade han just den fond som jag hade valt…

Så då är det väl dags att byta, eftersom experternas råd, enligt min erfarenhet, inte är att lita på?!

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.