Syslöjd istället för styrketräning

FållI höstas köpte jag ett par gardiner, med klatschigt bladmönster. När jag skulle hänga upp dem visade de sig vara för korta. Trots att jag sprättade upp fållen i nederkant.

Hade funderingar på att sy något annat av tyget. Men det visade sig att det stod kemtvätt på tvättrådslappen, och tygtrycket var ömtåligt och gick inte att stryka med hög värme på strykjärnet, för då smetade det av.

Så häromdagen hängde jag upp dem ändå. Kanske inte gjorde något att de var lite korta? Men jo, det såg för halvdant ut.

Gardin med fållDet var därför jag pep in på Pingstkyrkans loppis och letade tyg igår. Hittade en satin-liknande stuvbit i svart, lagom stor, för 15 kronor.

Dagen har ägnats åt att sy på detta tyg som en bred fåll i nederkanten på gardintyget.

Det är märkligt hur det som verkar vara en rask manöver i teorin, kan ta flera timmar i anspråk i praktiken. Men nu hänger de där. Och jag är nöjd. Styrketräna får jag visst göra en annan dag.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Pyssel, Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.