Att räkna kalorier fungerar inte

Under 1,5 år har jag varit medlem i en viktklubb. Metoden går ut på att räkna kalorier in och ut. Att bokföra all mat och motion för att kunna upprätthålla en energibalans för att kunna gå ned i vikt eller behålla vikten.

Viktklubb logoVisst gick jag ned till den önskade målvikten (Sockerstopp gav kontroll). Det var bara att hålla sig till programmet. För så är det med ”bantningsmetoder”: de flesta fungerar så länge man följer dem. Men vem orkar bokföra vartenda salladsblad resten av livet?

Att behålla vikten gick ganska bra ändå, så länge jag hade utrymme att balansera med träning. Men när det blev för mycket på jobbet, och jag upplevde mig stressad, fick jag inte till det med motionen. Och på något konstigt vis blev jag mer hungrig och sugen av att inte röra på mig!

Fyra kilo plus. Ett överskott av 36 000 kalorier som ska förbrännas. På  mitt nattduksbord ligger en trave med böcker om mat, kalorier och träning. Flera av dem hävdar bestämt att ”en kalori är inte en kalori”. Att räkna på energiförbrukning är fel väg att gå.

Lucan-artikelDetta diskuteras också i artikeln How calorie-focused thinking about obesity and related diseases may mislead and harm public health  (referens nedan). Där berättas att:

Övervikt och fetma betraktas ofta som ett personligt problem som kan lösas med färre kalorier och mer motion. Nyare forskning antyder att det inte fungerar. Att räkna kalorier för att gå ned i vikt är inte rätt metod. Det går inte att tillämpa matematikens lagar på kroppens ämnesomsättning. Helt enkelt för att alla kalorier inte beter sig likadant i kroppen.

Bantaren som drar ned sitt intag av kalorier känner sig snart trött, hungrig och sugen. Och då särskilt på kaloririka livsmedel. Att stå emot kräver stor själv­kontroll, och därför misslyckas många ofta med sin målsättning att gå ned i vikt. Kaloritänket gör att man förleds att välja bort bra mat, till exempel för att den är fet, till förmån för kalorisnålare mat som till och med kan vara sämre för den som vill gå ned i vikt.Chocolate

För att komma tillrätta med övervikt och fetma är det viktigare att fokusera på vilka typer av kalorier man stoppar i sig. Kolhydrater, fett, protein och alkohol tar olika vägar i kroppens ämnesomsättning. Beroende på vad man äter sker helt olika saker i kroppen och hjärnan.

stuffed salmonFör den som vill gå ned i vikt kan det vara bättre att välja naturlig mat och fetare livsmedel som nötter, fet fisk, olivolja och mejeriprodukter som skapar mättnad, istället för starkt processade livsmedel med stora mängder socker och stärkelse som snabbt tas upp av kroppen, och höjer blodsockret. Dessa snabba kolhydrater kan ge förändringar i hormonbalansen som resulterar i överätande och inaktivitet.

Läs mer: Olssons universum – Socker gör dig fet, sjuk och beroende

Dessa tankar går igen i flera böcker jag läst på senare tid (se referenser nedan): att kroppens ämnesomsättning och hormonbalans störs av snabba kolhydrater och processade livsmedel. Det vill säga mat som bearbetats  hårt i livsmedelsindustrin. Och jag tror helhjärtat på dessa nya rön:

Jag äter väldigt lite sötsaker nuförtiden. När jag i veckan syndade med baguette på vitt vetemjöl kände jag genast hur det påverkade hjärnan. Det är en känsla som är svår att beskriva. Det liksom bubblar och ”pricklar” som sockerdricka i hjärnbarken. Jag gissar att det är överdosen blodsocker som ger den effekten. Sedan kom en lätt yrsel.

blodapelsinMin matfilosofi hädanefter kommer att vara med fokus på hela, rena råvaror. Mycket grönt, ägg, fisk och lite kött. Noll socker och noll vetemjöl. Hellre bönor, frön, nötter (som jag redan äter mycket av). När jag nu har provat på LCHF under ett halvår har jag inte ätit frukt. Men jag tror att jag ska återinföra lite frukt, som grape och blodapelsiner som jag gillar allra bäst.

Referenser

Skitmat, Socker – din värsta fiende, Det sötaste vi har, Bränn fett, Brödberoende

S C Lucan, J J DiNicolantonio. (2014). How calorie-focused thinking about obesity and related diseases may mislead and harm public health. An alternative. Public Health Nutrition: doi:10.1017/S1368980014002559

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Prat om mat, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.