Därför bloggar jag

DatorFör mig har avsikten med att ha en egen hemsida alltid varit att ha en lekplats för mina privata funderingar. En dagbok, ett sällskap i ensam­heten, och ett sätt att sortera mina tankar. Aldrig en ambition att locka läsare, eller att sälja något. Vare sig produkter eller idéer.

Jag har blivit kontaktad av företag för att testa produkter och sedan skriva om dem. Jag har bestämt mig för att tacka nej. Mina texter ska inte tjäna kommersiella intressen. De ska bara vara min egna, privata åsikter som jag kan stå för fullt ut. Men om någon människa kan ha nytta av mina erfarenheter och kunskaper är det bara roligt. Det bjuder jag på.

Saffranskakor 2014-12-23Från början hade jag en enkel hemsida på MSN, för att ha mina recept lätt tillgängliga. Jag har ofta bjudit på fikabröd på de otaliga jobb som jag har haft genom åren. Ofta var det någon som ville ha receptet, eftersom det smakade gott! Då var det enkelt att kunna mejla en länk.

Bloggen fick sitt namn av det tema som hemsidan hade. Det fanns inte så många att välja på så det blev ett med stjärnhimlen mot svart bakgrund. Olssons universum var fött!

Med tiden tog MSN bort möjligheten att ha en hemsida i anslutning till Hotmail, men de hjälpte till med en flytt till WordPress. Nu blev jag tvungen att lära mig nytt! Jag upptäckte att det var ganska roligt. Det blev större möjligheter att bestämma utseende på sidan, och lättare att lägga till bilder, och fixa med  teckensnitt och färger. I den vevan började jag att skriva inlägg om ditt och datt.

Till en början hade jag inte sidan sökbar för sökmotorer. Men med åren har skräcken för att vara publik dämpats. ”Alla” bloggar ju nuförtiden. Genom att då och då delta i WordPress Photo Challenge har jag fått besökare från hela världen.

Det är fantastiskt kul att delta i bloggosfären, att läsa vad andra människor skriver, och få kommentarer på egna inlägg. Det är lärorikt att ta del av hur andra människor resonerar och hanterar olika problem i livet.

SoporMen med fler besökare kommer också fler skräpkommentarer från personer eller företag med tvivelaktiga intressen. Lyckligtvis är WordPress-programmet bra på att hindra dem från att publiceras, utan sätter dem i karantän för godkännande. De hamnar i pappers­korgen!

Statistik över besökare på min hemsida:

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Språk & skrivande och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.