Salt sill men gott bemötande

SkinkaTill den gemensamma julbuffén hade jag lovat att bidra med Västerbotten-sill. Köpte hem urvattnad inläggningssill (Eldorado) från Willys, ost, purjo och creme fraiche och svängde ihop en laddning.

Det var lite i sista minuten, så det blev aldrig av att jag smakade på den före servering. Dundertabbe, enligt arge kocken. Den var minimalt urvattnad, och så salt att den i praktiken var oätlig. Jag fick be brodern att hiva den i soporna. Lite snopet.

Sillen var inte så dyr, så det var egentligen ingen idé att klaga för den skull. Men när jag såg texten på förpackningen kunde jag inte låta bli:

lyssna”Testa en shysst vara! Eldorados produkter är utvalda och kvalitetstestade av Axfood. Hör av dig om du ändå inte skulle vara nöjd.”

Axfoods hemsida fanns ett enkelt formulär att fylla i, så det var inte något större besvär  att framföra mina synpunkter. Häromdagen kom ett långt brev i trevlig ton från konsumentkontakten:

”Varje tecken på att en produkt eller förpackning inte uppfyller de förväntningar som vi eller våra konsumenter ställer på den uppskattas. Ansvarig inköpare är informerad…”

En värdecheck på 50 kronor som ersättning för sillen fick jag också. Jag tror ett paket kostade 14,50.

Det var ett trevligare bemötande än när jag klagade hos företaget som säljer nötter. Jag hade köpte ett flertal påsar vid olika tillfällen och i varje förpackning fått minst en paranöt som smakade mögel. Den gången fick jag i och för sig också en värdecheck. Men även en långt brev som förklarade att nötterna minsann inte smakade mögel, utan att smaken kunde variera på grund av olika jordar där de växt.

Resultatet blev att jag numera aldrig köper nötter av det märket.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Konsumentnytta och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.