Den första lediga dagen

Köksfönster 2014-12-23Jag vaknade 05.15 som vanligt. Fullt kortisol­påslag och redo att dra igång dagen. Det tar tid att vänja sig vid att vara ledig…

Så efter toabesök drog jag täcket över huvudet och försökte somna om. Det tog en timme. Men sedan sov jag till halv elva. Klockan var nästan halv två innan jag kom i kläderna.

Olsson firar med hummer 2014-12-23Efter en lång förmiddag med datorn i skönfåtöljen tog jag ”kärringkärran” och gick till stan. Inköp av sill, fisk och lite julöl. Mannen i fiskboden matade mig med gingravad lax och gubbröra. Den var god. Köpte dessutom salt långa till fisk­pudding och en svensk hummer.

Julstök hela eftermiddagen. Laxpaté, saffranskakor, och tomtegröt. Men dammsugningen kom på skam. Ostädat på julafton, jo, jag tackar!

Istället blev det fest, i all ensamhet. Hummer och mousserat vinNu börjar ett nytt liv. 

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Om Olsson, Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.