Städa som ett proffs

filmLåt inte fejandet knäcka ryggen! God teknik och lagom ambitionsnivå är tips från coachen. Prevent bjuder på videoklipp där du kan se moment som moppa, torka, dammsuga, bädda.

Så här städar du som ett proffs:
  • StädaAnvänd benen mer. Gå fram och tillbaka istället för att sträcka armarna framåt och bakåt. Benens muskler är starkare och står pall för påfrestningar mer än de muskler i armar, axlar och nacke som aktiveras när du jobbar med armarna.
  • Sänk axlarna och håll armarna nära kroppen. Då minskar den statiska belastningen i nacke, axlar och skuldror.
  • Håll kroppen rak och böj inte huvudet framåt. Då får du kroppstyngden på rätt ställe: rakt över fötterna. Då minskar belastningen på nacke och andra leder.
  • Se till att du har funktionella redskap. Till exempel redskap med teleskopskaft så du kan anpassa längden. Då blir det lättare att städa i bra arbetsställningar och undvika att du måste sträcka dig. För det belastar nacke, axlar och skuldror. Belastningen ökar också om du måste ta i för att göra rent.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbete och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.