Now the shit has hit the fan*

RökförbudFrån den 1 september införde min arbetsgivare Rökfri arbets­tid. Rökfri arbetstid innebär att ingen ska utsättas för tobaksrök på sitt arbete. Därför är det inte längre tillåtet att röka vid entréer eller i anslutning till före­tagets lokaler, eller företagets kunders lokaler. Dessutom får man inte röka under pauser på arbetstid, utan bara på raster när man kan gå ifrån arbetsplatsen.

Jag tyckte att det var ett bra beslut. Uppväxt i en familj med två bolmande föräldrar och en barndom med ständig snuva har gjort mig till en hängiven icke-rökare.

Det kom upp anslag på alla dörrar, att nu var det inte tillåtet att stå vid entrén och röka. Det stora askfatet släpades iväg till den nya rökrutan: cykelstället ute på parkeringen.

Hurra, den nya rökrutan hamnade precis utanför mitt kontor!

När jag försökte komma till tals med någon för att ta upp problemet fanns det ingen som ville ta i frågan. Ingen var ”ansvarig” för att rökrutan hamnat just där. En rökare blev upprörd och tyckte att  ”alla var ute efter att jaga rökare nuförtiden”. Inte ens när en annan arbetstagare med astma också klagade över placeringen hände något. Hon hade tvingats passera genom ett rökmoln för att komma till sin bil. För cykelstället ligger precis vid ingången till parkeringen.

Igår morse när vi vädrade slingrade sig tobaksrök in mellan regndropparna. Eftersom det var dåligt väder stod just denna rökare och kurade under tak på lastbryggan, precis utanför vårt fönster.

Då tröt mitt tålamod.

Först gick jag ut och sa att ifrån att det inte var OK att stå där. Sedan gick jag in och mejlade regionchefen (som sitter på annan ort).

Svar kom pronto: han hade utsett en ansvarig, som han bett skulle kontakta mig. Jojo, nu förberedde mig på sura miner…

På eftermiddagen tågade jag rakt in i getingboet: det möte i lunchrummet som avhandlade frågan. Jag som bara skulle pytsa in en påse nybakt bröd i frysen. Jo, det var grinigt, ”men vi måste ju få stå och röka under tak” och ”någon hade klagat”.

Så jag gjorde som Karl-Bertil Jonsson som rakryggat yppade sanningen: Jag sa att det var jag som hade gnällt.

”När vi fick rökfri arbetstid så fick jag röken in på mitt kontor. För min del var det bättre innan.”

Sedan gick jag. Vi får se hur det hela utvecklar sig.

Urban Dictionary Shit hits the fan*

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbete, Vikt & hälsa och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.