Lemlästad luvtröja får nytt liv

Dag 7 i utmaningen Otroligt Ordningsam Oktober

Oreda

Ordning har jag alltid, men det har gått trögt med att rensa ut. Efter tre loppisbesök på en vecka känns det som jag bär in mer än bär ut.

Ljuslykta trådslöjd 2014-10-07Igår besökte jag Gnistan, som är en daglig verksamhet med en triv­sam loppis. Jag hann precis kika runt innan de stängde klockan 15. I ett fönster hängde en ljuslykta i luffar­slöjd som jag blev förtjust i. Den hade ingen pris­lapp så jag misstänkte att den kanske inte var till salu, utan hörde till skylten. Men jag var ju tvungen att fråga.

Det visade sig att det var ett konst­hant­verk av någon hantverkare på Kinne­­kulle. Priset var egentligen 550 kronor. Men detta exemplaret hade aldrig blivit sålt.

”Du kan få den för en 100-lapp”, sa han som förestod verk­sam­heten. Det var ju inte så mycket att fundera över, eller hur?

Men lite ordningsam har jag ändå varit: ett par stödstrumpor som kostar 119 kronor paret hade fått ett hål. Dem har jag stoppat.

Ombyggd luvtröja 2014-10-07Och en gammal långärmad luvtröja som jag hade svårt att skänka bort, trots att jag sällan använder den, har jag ”byggt om”. Jag har nämligen en annan luvtröja i en väldigt trevlig modell, som jag gillar väldigt mycket. Med korta ärmar och dragkedja. Så den fick stå modell vid renoveringen.

Av ärmarna jag klippte bort gjorde jag kantband och sydde fast där jag klippt itu tröjan. Och i mitt syskrin (som egentligen är en verktygs­låda) hittade jag en lagom lång dragkedja som jag sprättat loss från en älskad, stickad luvkofta i lamm­ull som gick hädan för några år sedan. Den sydde jag på med ett par resoluta tryck på sy­maskinens gaspedal. Det var gjort på mindre än en timme. Och jag blev väldigt nöjd!

Fler ordningsamma:

Cecilias tankar Frivid42 Guldkant på vardagen PengarMoneyPengar Sparsessan Sparblogg Spartankar vadVivill
Omedveten eller medveten konsumtion Snålcoachen 

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Pyssel, Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.