Min bild av en Sverigedemokrat

tolkI mitt jobb träffar jag olika sorters människor: allt från analfa­beter till hög­skole­utbildade, vanliga Svenssons och personer från olika delar av världen. Trots att jag försöker att vara fördomsfri, så är det inte alltid så lätt.

Eftersom en del deltagare inte förstår svenska så bra använder vi ibland tolk. Det kan inte vara ett särskilt lätt arbete, tänker jag. Och alla tolkar är inte lika bra. En del deltagare har varit missnöjda med tolken, och sagt att tolken översätter fel. Vissa tolkar pratar i en evighet när jag sagt en mening, och jag undrar vad de säger?

När deltagare ska ha tolk med sig under utredningens gång brukar vi lämna en skriftlig information om hur vi vill att tolken ska agera. De första gångerna jag lämnade ut blanketten tackade tolkarna och stoppade den sedan bland sina papper, utan att läsa. En tolk sa med eftertryck och missnöje i rösten: jag är professionell tolk! 

Det visade sig senare att hon var ”professionell” till den grad att hon tog emot privata samtal på sin telefon under arbetet, samt ägnade en lång stund åt att berätta sin sjukdomshistoria för mig, när hon skulle ha fokus på deltagaren…)

Därför har jag övergått till att istället informera deltagaren om vad som står på pappret. På det sättet tvingas tolken ta del av budskapet. Eftersom vi gör bedömning av arbets­förmåga är det viktigt att tolken inte hjälper till med något, eller säger till om deltagar­en gör fel. Tolken ska bara över­sätta, inte förklara eller hjälpa till utifrån sin förståelse.

Häromveckan träffade jag den bästa tolken hittills. Deltagaren var helnöjd. Tolken var mycket profes­sionell, snabb och duktig på sitt jobb, samtidigt en trevlig och lättsam person, en go’ gubbe! SDDessutom visade det sig att han är politiskt aktiv Sverige­­demokrat. Det fick jag reda på när jag nyfiket googlade på namnet.

Jag kunde inte ha blivit mer förvånad. Han passade inte alls in på min bild av en Sverige­­demokrat. Stereotypen är väl en yngre man med kort hår, lågutbildad och då och då beväpnad med ett base­boll­trä😉. Eller en fattig, missnöjd pensionär. Men det här är en högutbildad familjefar med barn, och stort engagemang i föreningslivet. Och knappast främlings­fientlig, om han försörjer sig på att tolka åt utrikes födda, tänker jag.

Det förändrade min bild av de 13 procent som i valet valde att lägga sin röst på SD.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbete, Bedömning av arbetsförmåga och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.