SuperSparSeptember: Så gick det

Summering av Utmaningen SuperSparSeptember

SvångremSnålmånaden september är strax över. Så hur gick det att generera nya inkomster och dra åt svångremmen några snäpp?

Den 1 september hade jag  25 300 kronor på lönekontot. Planen var att ha max 9 000 kronor i utgifter under månaden, för att sätta över minst 16 300 kronor till sparkonto den 30 september. Då hade jag inget syfte med besparingen. Men nu är tanken att den ska gå till en skidresa i vinter.

Idag är det ett par dagar kvar i månaden. Men eftersom nästa lön redan har landat har jag nu satt in 16 500 kronor på sparkontot. Det vill säga jag har supersparat drygt 65 procent. Planen höll! Däremot har jag inte lyckats tälja något guld i form att nya inkomster.

Så här supersparade jag i september

Mina spar-idéer utgick från att det fanns sparmarginal i kategorierna Livsmedel, som vanligen går på cirka 2 000 kronor, Hår & hälsa, cirka 1 000 kronor och Shopping, som kan variera stort!

Jag kollade runt på övriga supersparares bloggar efter tips:

Frivid42  Familjen Fri   Guldkant på vardagen   Investeraren
Omedveten eller medveten konsumtion Snålcoachen  Sparsessan
Köpstoppsbloggen   Sparsamhetsfamiljen med ett barn 

Det visade sig att några av tipsen var sådant som jag redan gjort: sälja kurslitteratur, gå ur Svenska kyrkan, säga upp tv-abonnemang (har inte ens någon tv, och har slutat betala tv-avgift), inte köra bil, cykla mer, ta med matlåda till jobbet.

Men jag bestämde mig att för köpstopp, minska matkontot, försöka hitta gratis mat i naturen och allmänt snåla in.

Så fungerade mina spar-idéer 💡

HallonHandla mindre mat och istället äta ur skafferi och frys. Jag har ätit kikärtor, linsgrytor, köttfärsröror, grytor och soppa på fryst lax och kokos­mjölk, frysta hemplockade hallon, tonfisk och makrill på burk… Det finns fort­farande fryst fisk kvar i frysen. Och massor av kikärtor. Det är mest mejerier, ost och grönt som jag har köpt. Lyckades sänka livsmedels­kontot med hälften till 1 009 kronor.

DoktorKöra diet 5:2. Äta fem dagar av sju. Fastade bara två dagar. Sedan konstaterade läkare att jag har järnbrist. Ansåg att fasta inte är bästa sättet att råda bot på det. Doktorn tog 100 kronor för besväret och ordinerade järnpiller med mera för 448 kronor.

Köpstopp på kläder och prylar. Det blev två små loppisbesök, till slut. Skulle ha tag i lite småsaker till jobbet, och trillade dit på en t-tröja och en helt hysteriskt överdimen­sionerad plastring i form av en ros, en helt onödig pryl. Trots att jag haft den på mig på jobbet i två dagar har ingen kommenterat den. Så jag gissar att den är ful… 50 kronor

Avstå slingor i håret och bara köra klippning. Frisören fick klippa mest i nacken och lite ovanpå, så det blev gamla slingor kvar! 280 kronor

Svamptur 2014-09-06 001Plocka svamp, palla frukt, äta på jobbets bekostnad. Vi har pallat äpplen på baksidan av min arbetsplats. Det har blivit till ingrediens i brödbak och till äpplekakor. Dessutom lagade vi plättar en dag. De lokaler jag arbetar i  var tidigare en stor personal­matsal. Därför finns det ett stort kök, där jag gör köks­bedömningar med deltagarna. Det de lagar äter vi tillsammans under fika- och lunch­raster. Uppskattar att jag har sparat in åtminstone 200 kronor på att äta och fika på jobbet. Jag har dessutom varit ute och plockat svamp till cirka 10 måltider, 100 kronor

Spana in bättre sparformer än de jag har idag. Jag har bytt ett sparande med riktigt dålig ränta till ett annat med inte riktig lika usel ränta. Jag har ökat ränteinkomsten med *hejdundrande* 70 kronor.

”Inkomster”

VästtrafikResecheck från Västtrafik, 50 kronor. Vann 60 kronor på en trisslott. Har som mångårig tradition att köpa en triss vid varje lön. Men jag köpte nya lotter för vinsten och drog nit på dem. Så det blev 30 kronor minus istället.

Utgifter i september: cirka 8 800 kronor

  • Livsmedel: 1 009 kronor mot cirka 2 000 kronor i vanliga fall.
  • Hår & hälsa: 828 kronor mot cirka 1 000 i vanliga fall.
  • Shopping: 80 kronor mot planerade 0 kronor.
  • Fasta kostnader: 6 884 kronor.

 

Mina tidigare inlägg i SuperSparSeptember 

September blir ännu snålare  En vanlig månads utgifter  Utgångsläget  Första fastedagen
Därför supersparar jag i september  Gratis mat i skogen  En snål vecka  Gratis ”pallfrukt”
Oförutsedd utgift  En bra deal på bredband  Unnade mig en bulle i veckan  Fiskafänge i frysen
Prat om pengar  Tre veckor av köpstopp En mycket liten inkomst…

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.