SuperSparSeptember: Tre veckor av köpstopp


Dag 21 i Utmaningen Super Spar September

Svångrem

Tredje veckan i snålmånaden september har passerat. Denna veckan var jag åter tvungen att åka till Willys och handla färskvaror: 506 kronor. Det blev ost, ägg, mejerier, grönt och rotsaker. Enda lyxen var sockerfritt tuggummi, som jag tar efter varje måltid. Har fortfarande protein i frysen: fisk, köttfärssås, renskav, räkor.

Köpstoppet för prylar  är inget problem. Däremot går det trögt med att generera nya inkomster. Min kurslitteratur har jag sålt för länge sedan på Campusbokhandeln.

På Campusbokhandeln får man tillbaka 65 procent av aktuellt nypris. Även på de böckerböcker som man köpt begagnade där, bara de var i gott skick. Fast jag köpte inte så himla många böcker. Mitt dåvarande närbibliotek fjärr­lånade kurs­litteratur, vilket jag har förstått hör till ovanlig­heten. De flesta biblio­tek gör inte det. Jag sparade in många sköna tusen­lappar på det viset. Personalen fick tack i min C-uppsats och hembakt fika­bröd när jag tagit min examen.

Jag har bytt ett sorgligt sparkonto mot ett nästan lika sorgligt: från 0,5 procents ränta till 1,06. Men lite plus blir det ju i alla fall. PPM-fonden som jag bytte till har däremot backat 630 kronor. Jag har verkligen inte näsa för aktier…

  • Tredje veckans inköp: 506 kronor. 
  • Totalt i september: 86+897+506 = 1 489 kronor

 

Supersparare i september:

Frivid42  Familjen Fri  Guldkant på vardagen  Investeraren  Omedveten eller medveten konsumtion  Snålcoachen  Sparsessan  Köpstoppsbloggen  Sparsamhetsfamiljen med ett barn

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.