SuperSparSeptember: Prat om pengar

Dag 18 i Utmaningen Super Spar September

Spargris

Surfar runt på övriga supersparares bloggar och låter mig inspireras. Investerarens hemsida har en prydlig uppställning över aktuell förmögenhet, med tillgångar och skulder. Modigt att publicera sin ekonomiska ställning så där! Jag är inte van vid att man är så öppen med sina pengar.

Det är i alla fall intressant att jämföra siffror. Investeraren har tillgångar i form av bostad, bil men också lån, medan jag inte har några skulder. Så även om Investerarens tillgångar överstiger mina så leder jag i samlad förmögenhet.

Tillgångar: numera äger jag varken bil eller bostad. Bilen fick maken behålla när vi skilde oss. Bostaden, som vi köpte kontant 2001 för 30 000 kronor, sålde vi för drygt 200 000 och delade pengarna. Och under alla år sedan jag började jobba 1979 har jag månads­sparat. Även när jag har studerat. Förr hade jag en massa fonder. I början gick det käpprätt uppåt, men med tiden har det dalat. Så jag har tröttnat. Nuförtiden har jag pengarna i madrassen (på banken, alltså, till usel ränta).

Skulder: Mina studielån från 1997 på 88 000 kronor betalade jag av ganska snabbt. Jag fick hyggliga inkomster i mitt nya yrke som journalist. Och stora skatteavdrag för dubbelt boende och hemresor eftersom jag kuskade runt som vikarie på olika tidningar. När jag sadlade om till arbetsterapeut 2009 tog jag bara studiebidraget under tre års universitetsstudier, jobbade lite extra och så levde vi på makens lön.

Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på, utan de små utgifterna, sägs det. Känns som att jag är ett typiskt exempel. Jag är totalt oduglig på att spendera.

Supersparare i september:

Frivid42  Familjen Fri  Guldkant på vardagen  Investeraren  Omedveten eller medveten konsumtion  Snålcoachen  Sparsessan  Köpstoppsbloggen  Sparsamhetsfamiljen med ett barn

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till SuperSparSeptember: Prat om pengar

  1. Ping: SuperSparSeptember: Så gick det | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.