SuperSparSeptember: Gratis ”pallfrukt”

Dag 10 i Utmaningen SuperSparSeptember

Svångrem

Pallade äpplenVi hade inga deltagare kvar efter lunch. Så vi drog iväg på äventyr, min irakiska kollega och jag. Min indiska kollega fick snällt stanna kvar och passa telefonerna.

Ett omaka par: hon i traditionell sjal med leopard­mönster, och jag med paraply, tyg­kasse och en kniv. Hon visade vägen genom ett hål i staketet på bak­sidan av byggnaden där vi jobbar. Det var beläget precis bakom containern. Hon hade hittat det när hon slängde sopor.

Målet var ett äppelträd som står i ingenmansland mellan staketet och järnvägen. Och kanske skulle vi hitta några roliga svampar på vägen.

Vi banade oss väg genom snåren. Nog fanns det svampar, men bara av den oätliga sorten. Men trädet dignade av frukt. Jag fiskade ned äpplen och grenar med  hjälp av handtaget på paraplyet. Kollegan höll i kassen och tog hand om frukten som föll på marken. Vilket radarpar!

Kom så i tagen att jag till och med klättrade upp i Gunnebostängslet för att nå. Men det var vanskligt. Fötterna var lite för stora för maskorna och smidigheten är definitivt inte som i barndomen, när jag senast höll på med sånt. Var rädd för att fastna med händerna i taggtråden längst upp ifall jag plötsligt skulle glida ur. ”Nej, nu får vi ge oss, en 53-årig kvinna kan inte hålla på med sånt här”, sa jag. Men då var kassen redan full.

I morse hade jag köksbedömning med en deltagare som fick laga en dubbel sats äpplekaka av de förra äpplena jag pallade. Nu ska det bli bröd: rågrutor som ska piffas upp med kanel, kardemumma och rivet äpple i degen.

Spartankar från andra supersparare:

Frivid42  Familjen Fri  Guldkant på vardagen  Investeraren  Omedveten eller medveten konsumtion  Snålcoachen  Sparsessan  Köpstoppsbloggen  Sparsamhetsfamiljen med ett barn

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Arbetsterapi, Ekonomi, Prat om mat och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till SuperSparSeptember: Gratis ”pallfrukt”

  1. Ping: SuperSparSeptember: Så gick det | Olssons universum

  2. Ping: Rågrutor med äpple och kryddor | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.