Därför supersparar jag i september

Dag 4 i Utmaningen SuperSparSeptember.

SvångremSjälv har jag väl egentligen alltid varit en Spara. Som barn på 1960-talet har jag aldrig fått någon större träning i att strö pengar omkring mig. Började jobba heltid på fabrik som 19-åring och tjänade då 22,50 i timmen. När jag flyttade hemifrån ett år senare hade jag redan skrapat ihop 30 000 kronor, och kunde köpa hela bohaget kontant.

Med åren har mitt liv allt mer gått mot ”frivillig enkelhet” (voluntary simplicity): materiell enkelhet – en tillvaro som innebär att ens energi och tid inte domineras av shoppande och materialförvaltning, det vill säga att lagra, flytta runt och underhålla allt vi äger. Lägre konsumtionsnivå innebär inte bara en lägre miljöbelastning utan det ger också en ökad frihetsgrad. Dessutom innebär materiell enkelhet ofta en lägre utgiftsnivå.

För mig har det blivit en livsstil att leva enklare, billigare och miljövänligare. Jag resonerar lite kring varför jag valt att leva i lite mindre skala i inlägget  Snart ett år på Tureborg:

”Att vara utan skulder och ha ordning på sin ekonomi är en rikedom som skänker en känsla av frid och frihet. Jag kan leva på den lilla lön jag drar in som timvikarie och behöver inte bita på naglarna av oro för pengar.”

Det var för över ett år sedan då jag fortfarande var arbetssökande. Just nu har jag en lön som jag är nöjd med, och som räcker mer än väl för min överlevnad. Men efter nyår är vikariatet slut.

Jag har ofta känt mig som en tönt för att jag sparar. En präktig torrboll. Konsumtion har varit norm i mina kretsar. Att nu få inspireras av andra som också sparar är jätteroligt!

Frivid42  Familjen Fri  Guldkant på vardagen 
Investeraren  Omedveten eller medveten konsumtion 
Snålcoachen 
  Köpstoppsbloggen  Sparsamhetsfamiljen med ett barn Sparsessan 

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Ekonomi och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Därför supersparar jag i september

  1. Ping: SuperSparSeptember: Så gick det | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.