SuperSparSeptember: Utgångsläget

Dag 1 i Utmaningen SuperSparSeptember.

SvångremDet var ett impulsbeslut att delta i en utmaning om att snåla in på utgifter och försöka skapa nya inkomster på kreativa sätt. Men det kändes kul att få ta del av de övrigas tankar, tips och idéer. Kanske lär jag mig något. Här är mitt utgångsläge för månaden:

Sparplan för snålmånaden

  • Saldo på lönekontot den 1 september: 25 300 kronor
  • Utgifter: max 9 000 kronor
  • Till sparkonto den 30 september: minst 16 300 kronor

Mina fasta kostnader en vanlig månad

  • Hyra: 2 675 kronor
  • Busskort: 1 050 kronor
  • Försäkringar: 350 kronor
  • Mobiltelefon 60 kronor
  • Bredband: 199 kronor
  • El: cirka 250 kronor
  • Avgifter (facket, Hyresgästförening, mm): 700 kronor
  • Månadssparande: 1 600 kronor

Kostnader där det finns sparmarginal

  • Livsmedel: Lägger vanligen cirka 2 000 kronor på livsmedel.
  • Hår & hälsa: Kostar cirka 1 000 kronor per månad.
  • Shopping: beloppet varierar stort!

Sparidéer just nu

  • Handla mindre mat och istället äta ur skafferi och frys (idé lånad av Sparsamhetsfamiljen).
  • Köra diet 5:2. Äta fem dagar av sju. Dieta med fett kaffe  och ägg två dagar i veckan (max 500 kalorier per dag). Jag har massor av kokosfett i skafferiet som jag kan leva av. Har två kilo gumfläsk jag vill bli av med.
  • Köpstopp på kläder och prylar.
  • Avstå slingor i håret och bara köra klippning.
  • Plocka svamp, palla frukt?
  • Spana in bättre sparformer än de jag har idag.

Jag spanar vidare efter fler idéer hos andra som också tar sig en snålmånad i september:

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Ekonomi och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till SuperSparSeptember: Utgångsläget

  1. Ping: SuperSparSeptember: Så gick det | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.