En vanlig månads utgifter

SvångremUtmaningen SuperSparSeptember: På semestern satte jag mig ned och räknade ut vad en vanlig månad kostar. I runda tal blev det cirka 11 000 kronor. Det var mer än jag hade väntat mig. Har varken bil, eller dyra mobil- och tv-abonnemang, betala inte ens tv-avgift. De senaste åren har jag köpt nästan alla kläder och prylar på loppis. Och vinkontot har sjunkit i takt med vikten.

Men det blir en rätt så stor summa på produkter för hygien och hälsokost, kan jag se. Plus en liten peng för fika på stan. Så de 1 300 kronorna skulle jag ju kunna spara in en ”snål­månad”. Då blir utgiftskontot cirka 9 700 kronor.

I övrigt lever jag redan rejält sparsamt, trots att jag egentligen inte behöver med tanke på inkomsten. Men det har blivit en livsstil, sedan mina fattigare år som student och arbets­lös.

Matlåda till jobbet är vardagsmat, sedan många år. Vitkål, bönor, inte så mycket kött, mycket grönt och unnar mig ekologiskt, smör och grädde. Mobilen är stenålders och kostar cirka 60 kronor i månaden. Bytte bredbandsabonnemang i början av året och fick ned det till halva priset när jag hotade med att byta leverantör. Har ingen tv eller tidningar, lånar alla böcker på biblioteket. Min cykel är från 1979, men ”still going strong”. Senast jag fick punktering kostade jag inte på en ny slang utan satte på en lagningslapp. Jo, jag är en rejäl torrboll! 😀

Hyran är human: 2 675 kronor (36 kvadratmeter i ett ännu inte stamrenoverat höghus). Busskort till jobbet måste jag ha eftersom det ligger i en annan kommun: 1 050 kr.

Så hur ska jag kunna dra åt svångremmen ytterligare? En månads köpstopp på kläder och prylar är lätt ordnat. Inte särskilt kreativt, jag medger. Funderar på att strippa matkontot (2 000 kronor) med att köra lite 5:2. Har något semesterkilo som jag skulle kunna förbruka…

Jag ska nog spana efter fler idéer hos andra som också tar sig en snålmånad i september:

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, and personal trainer. Now working as an occupational therapist.
Det här inlägget postades i Ekonomi och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till En vanlig månads utgifter

  1. Ping: SuperSparSeptember: Så gick det | Olssons universum

Kommentarsfältet är stängt.