Second hand i skick som nytt

Saralisa av Cilla RamnekSenaste tidens loppis-besök har varit lycko­samma. Igår sydde jag en ny köksduk av en stuvbit jag hittade för en liten peng. Det var ett Ikea-tyg Saralisa design Cilla Ramnek. Skapar en härlig, mullig höst­stämning med sina färger.

I tisdags stack jag in som hastigast på Pingst­kyrkans second hand för att spana efter en ny ryggsäck. Den gamla Umbro-säcken börjar rämna i sömmarna (köpt för 30 kronor för ett par år sedan) efter alla turer till Willys för att handla mat.

Jag har varit på jakt ett bra tag, men eftersom jag har höga krav på funktioner och färg så har det inte blivit napp. Men nu hängde den där! En Snoopy-ryggsäck (samlar ju lite på seriefigurer), stadig, stor, fodrad så att den orkar med en rejäl last utan att söm­marna ger sig. Bra fack, rätt färg (svart) , endast 50 kronor. Den var lite smutsig men jag sköljde snabbt upp den i badkaret. Helnöjd.

Moncler dunvästDunvästen är en historia för sig. En egentligen ganska ryslig skapelse i svart lack eller plast. Men helt obegagnad. Och vi har haft så himla kyligt på jobbet sedan vädret slog om. Så jag tyckte det kunde vara ett bra plagg att ha att dra på när jag fryser.

När jag gogglade märket visade det sig att det var ett svindyrt italienskt märke: Moncler. Västen kostar över 6 000 kronor. Men det var förstås en piratkopia. Priset på dem ligger på 1 500, såg jag på en sida. Jag gav 60 kronor, och sprättade bort logotypen från bröstet. En av mina deltagare sa att den var snyggare på än när hon först såg den hänga på kroken. Varm, i alla fall!

I veckan blev det en promenad till Röda Korset i Trollhättan. Butiken ligger en bit utanför centrum. Där var ordning och reda, men inget för mig. Dagcentret Gnistan på vägen in mot stan blev en trevligare utflykt. Där var priserna mycket humana. Bara prylar, inga kläder. Jag köpte en porslins-cupcake, som fick bli presentask till de sedlar som min brorsdotter fick i födelsedagspresent. Till mig själv blev det en galen mugg i form av en elefant, där örat var betarna och snabeln. Två saker för 20 kronor.

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Second hand & shopping och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.