Testa dig själv: Är du sockerberoende?

SockerfrittJag brukar kalla mig själv för en kolhydrat-junkie. Särskilt om jag är utsatt för stress känner jag ett sug efter ”något”. Bröd och smågodis har varit mina största laster. Jag har ofta funderat över om jag är ”sockerberoende”.

I somras lyssnade jag på en riktigt bra föreläsning om socker­beroende, och hur det fungerar. Föreläsare var Bitten Jons­son som är sjuk­sköter­ska, addictions­specialist och författare till boken Sockerbomben – bli fri från ditt sockerberoende.

Bitten JonssonEnligt Bitten Jonssons definition är jag inte sockerberoende. Vilket i och förSockerbomben sig var rätt skönt att höra. Men det söta utövar ändå stor makt över den mänskliga hjärnan.

Sockerberoende är inte en officiell sjukdom och det är omtvistat bland de lärde. Men idag finns många som anser att socker är vanebildande och kan utvecklas till missbruk eller beroende eftersom det skapar en biokemisk obalans i kropp och hjärna. Och enda boten för att komma tillrätta med obalansen är att inte äta socker och snabba kolhydrater.

Så fungerar sockerberoende

Vissa ämnen och aktiviteter triggar hjärnans belöningssystem. Det kan vara droger som amfetamin, kokain, alkohol, tobak. Men även mat, socker, motion och sex kan skapa känslor av lust och välbefinnande. Att vi känner så beror på att belöningssystemet frigör hormonet dopamin.

Men systemet anpassar sig över tid. Om det sker en ständig tillförsel av ”belöning” så minskar antalet receptorer för dopamin i nervsystemet. Det betyder att det successivt krävs ökade doser av dopamin för att för att få lika stor känsla av välbefinnande som tidigare.

Det är detta som händer vid till exempel drogmissbruk. Med tiden måste personen ha allt större mängd eller starkare drog för att få sin ”belöning”.

Och för sockerberoende händer samma sak. Det uppstår ett starkt sug, men när personen äter av sötsakerna uteblir välbefinnandet, och suget kvarstår. Vilket leder till att den sockerberoende drivs att äta ännu mer för att försöka tillfredsställa belöningssystemet.

Test – är jag sockerberoende?

Självdiagnostest UNCOPE © är sex screeningfrågor för socker­missbruk och socker­beroende. Om du svarar JA på fyra frågor eller fler finns stor risk att du utvecklat missbruk eller beroende, enligt Bitten Johnsson.

Tänk på att sötsaker kan även betyda livsmedel som bröd, smörgåsar, kaffebröd, pasta, flingor och liknande.

  1. Har du under senaste året någonsin ätit mer sötsaker än du tänkt dig och/eller fortsatt använda sötsaker när du inte tänkt dig det?
  2. Har du under senaste året försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket sötsaker?
  3. Har du under senaste året känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med sötsaker?
  4. Har någon under senaste året, till exempel familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när du äter sötsaker?
  5. Har du under senaste året någonsin varit helt upptagen av tankar på när du ska få äta eller köpa sötsaker?
  6. Har du under senaste året någonsin använt sötsaker för att lindra känslomässigt obehag, såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?

Alla inlägg om socker

Om Mrs Olsson

Former factory worker, journalist, personal trainer and occupational therapist. This year I'm taking a break to catch up with myself...
Det här inlägget postades i Lästips, Om socker och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.